Liikelahjojen antamisessa pääpaino nykyään henkilöstössä
Tänä päivänä laatu on korvannut määrän, tietää JK-Brossin yrittäjä Jussi Koivunen Huittisista.
Tiia Jokisalo
Liikelahjoja ja yritystekstiileitä toimittava JK-Brossi sai alkunsa 1990-luvulla yrittäjä Jussi Koivusen ollessa ammattikorkeakoulussa.
Tuolloin hänen isällään oli laukkualan yritys, jossa käytettiin silkkipainatusta laukkujen merkkaukseen. Laukkujen materiaalit muuttuivat kuitenkin sitä tahtia, että vanhan tekniikan toteutetut merkkaukset eivät toimineet tarpeeksi laadukkaasti uusissa materiaaleissa.
Niinpä isä tiedusteli tietokoneet hallitsevalta pojaltaan tämän halukkuutta opetella brodeerausta, joka tapahtuisi pitkälti tietokoneilla ja toisi ratkaisun laukkujen merkkaamiseen.
– Oikeastaan sen enempää ajattelematta tilasimme laitetoimittajalta brodeerauskoneet ja tietokoneohjelmat ja minulla oli kolme kuukautta aikaa opetella ohjelmat, ennen kuin koneet saapuivat meille. Yritys perustettiin vuonna 1996.
Ensin Koivunen teki brodeerauksia pelkästään alihankintana vanhempien yritykselle, mutta kohta myös liikelahja- ja työvaatemyynnin kautta laajalle alueelle.
– Liikelahjat tulivat mukaan hiukan puolivahingossakin. Ihmiset alkoivat kylillä kysellä, että kuulemma teet brodeerauksia laukkuihin, saisiko sinulta myös paitoja. Ja niin niitä hommattiin. Seuraavaksi kysyttiin pipoja, kynätkin olisivat kuulemma mukavia, jälleen hankimme niitä. Nyt tarjolla on tuotteita laidasta laitaan ja mitä vaan keksitään kysyä, niin sitä yritetään hommata, Koivunen summaa.
JK-Brossi on ollut vuodesta 2015 osana New Wave Profile -verkostoa joka on pohjoismaiden suurin profiilivaatteisiin ja henkilöstö- ja yrityslahjoihin erikoistunut itsenäisten yritysten ryhmä.
Vuosien aikana liikelahjojen antamisen kulttuuri yrityksissä on muuttunut.
– Sanoisin, että nykyään eniten muistetaan omaa henkilöstöä, toki sidosryhmillekin edelleen lahjoja annetaan, mutta pääpaino on omassa henkilöstössä.
Painotuksena ovat myös tuotteet, joilla on hyödyllinen käyttötarkoitus.
– Ja se tietenkin onkin järkevintä. Ulkoiluun, liikuntaan ja muuhun henkilöstön hyvinvointiin liittyvät tekstiilit ja tuotteet ovat suosittuja.
Myös tilattujen tuotteiden määrissä on tapahtunut muutos.
– Muistan ajat, jolloin esimerkiksi edullisia t-paitoja ostettiin satamäärin sen enempää miettimättä. Nyt määrät ovat pienentyneet, mutta laatuun satsataan.
Muotivirtaukset vaikuttavat tähänkin alaan. Jossain kohtaa army-lippikset ja ladattavat takkasytkärit olivat kovassa huudossa, tällä hetkellä teknisistä materiaaleista valmistetut tekstiilit ja ison valikoiman lahjakortit ovat suosittuja vaihtoehtoja. Mutta pipot, hupparit ja baseball-malliset lakit pysyvät ajankohtaisina vuodesta toiseen.
– Kulttuuri on muuttunut ja kehitys kehittyy, mutta profiili- ja mainostuotteilla on aina tarvetta ja paikkansa yritysten ja yhteisöjen toiminnassa, Koivunen uskoo.