Pelimaailma näkyy rakentamisessa – Käyttäjä pääsee kokemaan, miltä kohde näyttää täysin valmiina
Digi2-hankkeen pilotti osoittaa, että digitaalinen kaksonen sopii hyvin uudisrakennusten ennakkomarkkinointiin. Tämä virtuaalinen kopio näyttää, millainen kohde on valmiina.
Katri Mäenpää
Tampereen yliopiston Porin yksikön Digi2-hankkeen tavoitteena on ollut selvittää, miten digitaalisia kaksosia voidaan hyödyntää tuotteiden tai palvelujen kehittämisessä Satakunnassa. Hankkeen rakennusalalle suunnattu pilotti on nyt valmis ja kokemukset rohkaisevia. Tässä pilotissa virtuaalista pelimaailmaa sovellettiin uudisrakentamisessa.
– Olemme toteuttaneet hanketta yhteistyössä satakuntalaisten yritysten kanssa. Ensimmäisessä vaiheessa loimme yhteydet porilaiseen UC4D Unlimited Creationsiin, joka on mallin takana. Verkostojen kautta saimme yhteyden Pori Building Oy:n Esa Hämäläiseen, jolta löytyi pilottiin sopiva rakennuskohde, tutkija Janne Harjamäki taustoittaa.
Hämäläisen rakentama kohde löytyy Porin Klasipruukista. Kun hanke alkoi, uusi paritalo oli jo hyvällä mallilla. Talosta luotiin virtuaalinen kopio, johon pääsee tutustumaan videon avulla tai interaktiivisessa pelimaailmassa.
– Käyttäjä pääsee videolla tai pelissä kokemaan, miltä kohde näyttää täysin valmiina. Käyttöliittymä on interaktiivinen, joten rakennusvaiheessa hän voi tehdä valintoja esimerkiksi erilaisten keittiövaihtoehtojen välillä. Pelimaailmaan on lisätty myös tietoiskuja erilaisista vaihtoehdoista ja niiden kustannuksista. Pelimoottoriin voi yhdistää myös virtuaalilasit, jolloin käyttäjäkokemuksesta tulee entistäkin todellisempi, Hämäläinen selittää.
Digitaalinen kaksonen ei esitäkään vain rakennuskohdetta eri materiaalivaihtoehtoineen, vaan käyttäjä saa jo kokemuksen siitä, millaista talossa olisi asua.
– Virtuaalisessa maailmassa voi tutustua siihen, miten päivänvalo vaihtelee asunnon sisällä tai pihalla vuorokauden aikojen mukaan. Myös vuodenaikojen vaihtelu on saatu malliin mukaan. Itse asiassa mallissa näkyy koko asuinympäristö katuineen ja rakennuksineen, Harjamäki lisää.
Esa Hämäläinen on hankkeessa luotuun pilottiin todella tyytyväinen. Video ehti valmistua niin, että sitä näytettiin asuntoesittelyssä. Nyt molemmat asunnot ovat varattuina.
– Aion tehdä yhteistyötä mallin tehneen yrityksen kanssa myös jatkossa. Tämä kohde oli mallinnuksen aikaan jo melko valmis. Tulevaisuudessa ajattelin hyödyntää tätä asuntojen ennakkomarkkinoinnissa.
Hämäläinen tarkoittaa sitä, että tavallisessa tilanteessa kohteen ennakkomarkkinoinnissa on käytössä vain pohjapiirros ja piirrokset rakennuksen julkisivusta ja mahdollisesti joitakin sisustussuunnittelijan luomia kuvia.
– Pelimaailma tai virtuaalinen video antaa käyttäjälle todellisen kokemuksen siitä, miltä kohde tulee näyttämään valmiina, vaikka kohteen paikalla olisi vain tyhjä tontti.
Lisäksi aikaisemmin tehdyt kaupat ovat sekä ostajan että rakentajan etu.
– Jos rakennuskohde saadaan jo ennakkomarkkinoinnissa kaupaksi, ei rakentajan rahat ole niin pitkään sidottu projektiin. Ostaja taas pääsee paljon enemmän vaikuttamaan materiaaleihin ja muihin valintoihin.
Klasipruukin paritalo on jo lähes valmis. Molemmat asunnot ovat tällä hetkellä varattuina.
Esa Hämäläisen mielestä digitaalisten kaksosten hyödyntäminen sopii rakennusalalle todella hyvin. Virtuaalista todellisuutta pystyy mallintamaan ja muokkaamaan vaikka kuinka pitkälle.
– Asunnon virtuaalinen kopio olisi mahdollista jopa sisustaa asiakkaan omilla huonekaluilla, jolloin asiakas pääsee vielä paremmin hahmottamaan, sopiiko hänen omistamansa sohva olohuoneeseen.
Tampereen yliopiston Digi2-hanke jatkuu vielä noin vuoden ja mukaan haetaan uusia satakuntalaisia yrityksiä testaamaan digitaalisten kaksosten hyödyntämistä omassa liiketoiminnassaan.
– Hanke tarjoaa yrityksille riskittömän ja matalan kynnyksen mahdollisuuden testata uutta konseptia. Digitaalisia kaksosia voi hyödyntää todella monilla aloilla. Keskusteluja olemme käyneet muun muassa siitä, miten mallia voisi hyödyntää julkisten tilojen turvallisuudessa. Käyttäjä voisi virtuaalimaailmassa päästä testaamaan hätäpoistumisreittejä, kun kohteessa on jokin vaaratilanne päällä, Janne Harjamäki havainnollistaa.
Jos yritys haluaa mukaan pilotointiin, hän voi ilmoittautua yliopiston sivujen kautta osoitteessa https://www.tuni.fi/fi/tutkimus/digitaalisten-kaksosten-hyodyntaminen-satakunnassa-digi2
– Yhteyttä voi ottaa myös tutkimuspäällikkö Jari Soiniin, jari.soini@tut.fi. Kerromme hankkeen luomista mahdollisuuksista mielellämme lisää.