Työntekijästä omistajaksi ja yrittäjäksi
Ville Laitinen perusti Heikki Lehtimäen ja Timo Jaakon kanssa yhtiön, joka hankki omistukseensa nakkilalaisen Europlastin ja ruotsalaisen Jaxalin.
Olen ollut Nakkilassa toimivan Muovitekniikka Europlastin palveluksessa 20-vuotiaasta pojanklopista lähtien ja lopulta myös toimitusjohtajana. Urapolkuni sai hienon päätepysäkin, kun minulle tuli vuonna 2020 mahdollisuus ryhtyä omistajaksi ja yrittäjäksi.
Perustimme Heikki Lehtimäen ja Timo Jaakon kanssa Nordic Plast Oy:n, joka hankki omistukseensa Muovitekniikka Oy Europlastin ja Ruotsin Ylitorniossa toimivan Jaxal Ab:n koko osakekannat. Mukana on myös pieni joukko yksityisiä sijoittajia.
Europlast ja Jaxal olivat aikaisemmin toistensa pahimmat kilpailijat. Kun mahdollisuus tuli, oli järkevää yhdistää toiminnat ja lähteä yhdessä hakemaan kasvua myös ulkomailta. Olemme keskittyneet tyhjiömuovauksella tehtävien suurikokoisten tuotteiden valmistukseen. Olemme tunnettuja erityisesti henkilöautojen perävaunujen kuomujen valmistajina. Muita tuotteitamme ovat muun muassa kylpytynnyrien osat. Nakkilassa työllistämme 10 henkilöä ja Ylitorniossa 30.
Europlastin liikevaihto oli viime vuonna 2,4 miljoonaa euroa. Nakkilassa valmistetuista tuotteistamme 15 prosenttia menee vientiin, pääosin Ruotsiin ja Viroon.
Olemme panostaneet myös kierrätykseen. Sata prosenttia tuotannon muovijätteestä rouhitaan uudelleen käytettäväksi uusiin tuotteisiin. Vastaavasti kaikki elinkaarensa päähän tulleet muoviosat ovat rouhittavissa uusiin tuotteisiin, joten kierrätettävyys on sataprosenttista.
Olen elänyt mukana Europlastin nousuissa ja laskuissa. Tulin taloon vuonna 2002. Toimitusjohtajana aloitin 2017.
Vuonna 2008 yritys oli syvissä vaikeuksissa ja joutui velkasaneeraukseen. Silloin pelastuimme, kun viisi yrityskaupoilla vaurastunutta yksityissijoittajaa päätti investoida yhtiöön. Siitä alkoi pitkä tie, jonka aikana juna saatiin kääntymään.
Saneerauksesta Europlast pääsi vuonna 2012. Samaan aikaan kehitimme uuden kuomumalliston ja teimme 1,5 miljoonan euron investoinnit tuotantoon. Merkittävä muutos oli myös malliston karsiminen. Parhaimmillaan erilaisia kuomukokoja oli 130, nyt enää viisi.
Kun korona iski, kuomujen ja kylpytynnyrin osien kysyntä räjähti. Kahdessa vuodessa Europlastin liikevaihto kasvoi yli miljoonalla ja tulos viisinkertaistui.
Nyt ajat ovat taas epävarmemmat. Muovituotteiden raaka-aineet ovat kallistuneet puolessa vuodessa 50 prosenttia ja energian hinta on mitä on. Inflaatio syö kuluttajien ostovoimaa. Tavaraa menee silti tasaiseen tahtiin ja nyt näyttää jopa siltä, että markkinat ovat hieman piristyneet.
Juuri nyt yrityksessä ei ole isompia investointisuunnitelmia, vaikka toki omaa muottikantaamme uusimmekin. Viime vuosina olemme investoineet niin isosti, että tällä hetkellä keskitymme tekemiseen."
Teksti: Maarit Kautto