Timo Sa­vu­nen

Mil­lai­nen maa­il­ma oli­si­kaan il­man au­to­tal­le­ja? Var­sin­kin yri­tys­maa­il­ma, sil­lä niin mo­nen me­nes­tyk­sek­kään yri­tyk­sen toi­min­ta on aloi­tet­tu hy­vin pie­ni­muo­toi­ses­ti au­to­tal­li­puu­has­te­lul­la.

Niin al­koi myös ul­vi­la­lai­sen Grip­per­te­cin ta­ri­na 1980-lu­vun lo­pul­la, kun Juk­ka Pih­la­ja­nie­mi ja Mark­ku Pel­to­mä­ki pis­ti­vät yri­tyk­sen pys­tyyn. Jo tuol­loin ide­a­na oli tar­jo­ta rää­tä­löi­ty­jä me­tal­li­a­lan tuot­tei­ta ja pal­ve­lu­ja ali­han­kin­ta­na muil­le. En­sim­mäi­nen asi­a­kas oli lo­gis­tiik­ka- ja au­to­maa­tio-alal­la jo tuol­loin vah­va­na te­ki­jä­nä toi­mi­nut Cim­corp, jon­ka kans­sa asi­a­kas­suh­de jat­kuu edel­leen tii­vii­nä.

– Osa mei­dän hen­ki­lö­kun­nas­tam­me­kin on jat­ku­vas­ti Cim­cor­pil­la ja hei­dän kaut­taan tu­le­vil­la asen­nus­kei­koil­la ym­pä­ri maa­il­maa, ker­too Grip­per­te­cin toi­mi­tus­joh­ta­ja Tom­mi Pih­la­ja­nie­mi.

Grip­per­tec val­mis­taa omien rää­tä­löi­ty­jen tuot­tei­den li­säk­si muun mu­as­sa y-joh­tei­ta, ja to­teut­taa mo­nen­lai­sia ko­koon­pa­no­töi­tä. Tom­mi Pih­la­ja­nie­men mu­kaan skaa­la on hy­vin­kin laa­ja.

– Esi­mer­kik­si Vire Lab­sil­le teh­dään hy­vin­kin tark­ko­ja mit­taus­lait­tei­ta, kun taas toi­ses­sa pääs­sä ovat muun mu­as­sa Rau­mas­ter Pa­pe­ril­le me­ne­vät tuot­teet. Meil­le tär­kein­tä on toi­mi­tus­var­muus ja se, et­tä mitä teh­dään­kin, niin se teh­dään täs­mäl­li­ses­ti. Se ta­kaa hy­vän asi­a­kas­tyy­ty­väi­syy­den, sil­lä asi­ak­kail­le ai­ka on ai­na ra­haa, Pih­la­ja­nie­mi poh­tii.

Par­haim­mil­laan käy niin, et­tä yri­tys­ten lii­ke­toi­mien kas­va­es­sa, ne kas­vat­ta­vat ja ki­rit­tä­vät sa­mal­la toi­nen toi­si­aan. Näin on käy­nyt Ul­vi­las­sa­kin, ja Grip­per­te­cis­tä on vuo­sien mit­taan kas­va­nut yli mil­joo­nan eu­ron lii­ke­vaih­toa vuo­sit­tain pyö­rit­tä­vä va­kaa toi­mi­ja, jol­la on ny­kyi­sin kak­si­tois­ta työn­te­ki­jää.

Se ei tar­koi­ta sitä, et­tei­kö rat­tai­siin osui­si vä­lil­lä ka­pu­loi­ta­kin. Nii­tä on kim­mon­nut niin Uk­rai­nan so­dan seu­rauk­se­na kuin mo­nin­ker­tai­sik­si kas­va­neis­ta ku­luis­ta­kin.

– Me­ne­tim­me yh­den tär­ke­än asi­ak­kaan, jol­le val­mis­tim­me maa­lin­sä­vy­tys­ko­nei­ta, to­den­nä­köi­ses­ti juu­ri sik­si, et­tä he so­dan ta­kia kes­kit­ti­vät tuo­tan­ton­sa ko­ti­maa­han Ita­li­aan. To­sin teem­me heil­le edel­leen pie­ni­muo­tois­ta ko­koon­pa­no­työ­tä, eli kaik­ki yh­tey­det ei­vät kat­ken­neet. Tu­lok­seen on vai­kut­ta­nut myös ma­te­ri­aa­li­ku­lu­jen val­ta­va kas­vu, ja myös palk­ko­jen nou­su tie­ten­kin vai­kut­taa, Tom­mi Pih­la­ja­nie­mi miet­tii.

Grippertecin toimitusjohtaja Tommi Pihlajaniemi esittelee kokoonpanolinjalta valmistunutta lukkolaitetta.

Grippertecin toimitusjohtaja Tommi Pihlajaniemi esittelee kokoonpanolinjalta valmistunutta lukkolaitetta.

Suu­rem­paan huo­leen Ul­vi­lan Han­nu­las­sa ei kui­ten­kaan ole syy­tä, mut­ta sii­nä mis­sä asi­ak­kai­den yh­tey­de­not­to­ja ai­em­min odo­tel­tiin, niin nyt ha­lu­taan suun­tau­tua enem­män ulos­päin. Täs­sä­kin yh­teis­työ ul­vi­la­lais­ten kes­ken on valt­tia.

– Olem­me syk­syl­lä osal­lis­tu­mas­sa isoil­le ali­han­kin­ta­mes­suil­le Tam­pe­reel­la yh­des­sä Ul­vi­lan kau­pun­gin, Har­ju Elek­te­rin, Cim­cor­pin sekä Plusp­rin­tin kans­sa. Kau­pun­gin­joh­ta­ja Mik­ko Löf­bac­ka te­kee yli­pää­tään pal­jon hy­vää työ­tä yri­tys­ten asi­oi­den edis­tä­mi­sek­si, Pih­la­ja­nie­mi kiit­te­lee.

Osaa­van työ­voi­man löy­tä­mi­nen­kään ei ole ol­lut on­gel­ma. Sii­hen vai­kut­taa myös teh­tä­vien eri­lai­nen vaa­ti­mus­ta­so, ja tu­li­pa fir­maan mis­tä tai mil­tä poh­jal­ta ta­han­sa, niin pe­reh­dy­tys töi­hin kui­ten­kin tar­vi­taan.

– On tän­ne tul­tu kok­ki-poh­jal­ta­kin, ja me­kaa­ni­nen ko­koon­pa­no­työ yleen­sä on­nis­tuu pie­nem­mäl­lä­kin ko­ke­muk­sel­la. Sen si­jaan vaa­ti­vim­mil­le asen­nus­kei­koil­le ei voi ihan ketä ta­han­sa lä­het­tää, Tom­mi Pih­la­ja­nie­mi nau­rah­taa.

Kun yri­tyk­sen toi­nen pe­rus­ta­ja on Juk­ka Pih­la­ja­nie­mi, ja toi­mi­tus­joh­ta­ja­na on Tom­mi Pih­la­ja­nie­mi, ei lie­ne vai­kea ar­va­ta, et­tä joh­dos­sa on nyt uu­si su­ku­pol­vi. Tom­mil­le it­sel­leen Grip­per­te­ciin pää­ty­mi­nen on ol­lut luon­nol­li­nen va­lin­ta.

– Val­mis­tuin ai­ka­naan en­sin ko­ne­a­sen­ta­jak­si, sen jäl­keen mer­ko­no­mik­si ja myö­hem­min vie­lä yrit­tä­jä-tra­de­no­mik­si. Li­säk­si suo­ri­tin vie­lä hal­li­tus­työs­ken­te­lyyn val­men­ta­van HHJ-kurs­sin, Tom­mi lis­taa.

Työ­päi­vis­sä riit­tää te­ke­mis­tä, sil­lä toi­mis­ton ja myyn­nin puo­lel­la ei muu­ta hen­ki­lö­kun­taa ole­kaan. Li­säk­si vä­lil­lä on pa­kat­ta­va myös mat­ka­lauk­ku.

– Vas­ti­kään kä­vin Ruot­sis­sa asen­nus­kei­kal­la, kun asi­a­kas toi­voi mi­nut sin­ne mu­kaan, Tom­mi hy­myi­lee.

Tom­mi Pih­la­ja­nie­mi nä­kee vas­tai­suu­des­sa­kin it­sen­sä tii­viis­ti Grip­per­te­cin ruo­ris­sa, ei­kä tie­dä, vaik­ka omas­ta jäl­ki­pol­ves­ta­kin löy­tyi­si vie­lä te­ki­jöi­tä, sil­lä omis­ta po­jis­ta toi­nen suun­tau­tuu jo alal­le am­mat­ti­kou­lus­sa. Työ on isos­sa osas­sa elä­mäs­sä, mut­ta elä­mään mah­tuu sil­ti muu­ta­kin.

– Elo­kuun lo­pus­sa on odo­tet­tu va­el­lus­reis­su Uts­jo­en Ke­vol­le van­han opis­ke­lu­ka­ve­rin kans­sa. Pari vuot­ta sit­ten hui­pu­tet­tiin Hal­ti, ja vii­mek­si käy­tiin Kor­va­tun­tu­ril­la. Ne ovat juu­ri sel­lai­sia ir­ti­ot­to­ja ar­jes­ta, joi­ta vä­lil­lä tar­vit­see, sum­maa Pih­la­ja­nie­mi.