Vesa-Pek­ka Jär­ve­lä

Har­ja­val­lan maa­mer­keik­si 1950-lu­vul­la ko­hon­neet pui­set hyp­py­ri­mä­et pu­ret­tiin vii­ti­sen vuot­ta sit­ten. Pie­nen tau­on jäl­keen hyp­pää­jät pää­se­vät kui­ten­kin jat­ka­maan har­ras­tus­taan. Sen mah­dol­lis­taa Ul­vi­lan Mas­sil­ta vii­me syk­sy­nä siir­ret­ty me­tal­li­nen pik­ku­mä­ki.

Avaus­ki­saa on suun­ni­tel­tu syys­kuun puo­li­vä­lin tie­noil­le. Odo­tuk­sis­sa ovat pi­sim­mil­lään noin 45 met­rin hy­pyt.

– Hyp­py­mah­dol­li­suuk­sien tur­vaa­mi­nen on osa Hiit­ten­har­jun kol­mi­vuo­tis­ta ke­hit­tä­mis­suun­ni­tel­maa. Se on nyt lop­pu­suo­ral­la. Mä­es­tä hy­pät­tiin jo tal­vel­la. Tor­niin kii­pe­si myös ve­te­raa­nien MM-voit­ta­ja Mar­ko Jo­ki­nie­mi, joka ke­hai­si hyp­py­riä. Mäki on­kin ra­ken­teil­taan hy­väs­sä kun­nos­sa, ja muo­vi­tuk­sen myö­tä sii­tä pääs­tään har­joit­te­le­maan ym­pä­ri vuo­den, ker­too Jy­myn mä­ki­kou­lua ve­tä­vä Tatu Han­nu­kai­nen.

Uu­den mäen alas­tu­lo­ra­ken­tei­siin on lyö­ty noin 15 ki­lo­met­riä puu­ta­va­raa. Työn al­la on vas­ta­rin­teen kun­nos­tus.

– Se tul­laan pääl­lys­tä­mään 3 000-ne­li­öi­sel­lä te­ko­nur­mel­la, joka tuo­daan Ul­vi­lan Van­han­ky­län ken­täl­tä Hiit­ten­har­jul­le lä­hi­päi­vi­nä. Sii­tä­kin pi­tää ol­la kii­tol­li­nen, ker­too Jy­myn puu­ha­mie­hiin kuu­lu­va Ju­ha­ni Hui­da.

Eri­to­ten eri puo­lel­la maa­ta si­jain­nei­den pik­ku­mä­kien ra­pis­tu­mi­nen joh­ti pa­raa­ti­la­jin unoh­duk­seen. Har­ja­val­ta oli vuo­si­kym­me­niä maa­kun­nan tär­kein mä­ki­kes­kus. Paik­ka­kun­nan par­hais­ta hyp­py­vuo­sis­ta ja kau­pun­gin tun­ne­tuim­man mä­ki­kot­kan Vesa Ha­ka­lan huip­pu­a­jois­ta on kui­ten­kin vie­räh­tä­nyt jo vuo­si­kym­me­niä.

Mä­kiu­u­dis­tuk­sen myö­tä ju­ni­o­ri­toi­min­ta on kui­ten­kin pi­ris­ty­nyt Har­ja­val­las­sa­kin. Mä­ki­kou­lu­lai­sia on saa­tu mu­kaan kym­men­kun­ta. Mu­ka­na on myös Han­nu­kai­sen ty­tär.

– Nais­ten mä­ki­hyp­py on nos­tees­sa. Ju­ni­o­reis­ta tyt­tö­jä on Suo­mes­sa täl­lä het­kel­lä puo­let. Maan­laa­jui­ses­ti mää­rät ovat vie­lä pie­niä la­jin kul­ta­vuo­siin ver­rat­tu­na, mut­ta pien­tä va­loa on jo nä­ky­vis­sä. Vaik­ka suo­ma­lai­nen mä­ki­hyp­py on su­kel­ta­nut sy­väl­le, har­ras­ta­ja­mää­rät jun­nu­puo­lel­la ovat jo suu­rem­mat kuin mä­ki­hy­pyn mah­ti­mai­hin kuu­lu­vas­sa Nor­jas­sa. Se on var­mas­ti mo­nil­le yl­lä­tys, sa­noo Han­nu­kai­nen.

13:lla läh­tö­la­val­la va­rus­tet­tu HS45-ko­ko­luo­kan mäki sai vii­me vii­kol­la muo­vi­tuk­sen. Edes­sä on sil­ti vie­lä muun mu­as­sa ve­si­jär­jes­tel­män kun­toon saat­ta­mi­nen. Kus­tan­nuk­sia siis riit­tää.

Tal­koo­po­ru­kal­la on ta­ka­naan 22 päi­vän hi­ki­nen muo­vien asen­nu­su­rak­ka.

– Muo­vit ovat osa Itä­val­las­ta me­ri­kon­tis­sa tuo­dus­ta ko­ko­nai­suu­des­ta. Hom­ma on sil­tä osin pa­ke­tis­sa. Jun­nut pää­se­vät nyt las­ke­maan sa­mal­ta muo­vil­ta kuin maa­il­man hui­put Oberts­dor­fin isos­ta mä­es­tä ai­koi­naan.

– Eri­no­mai­ses­ti var­sin­kin ju­ni­o­rei­den har­joit­te­luun so­pi­van pik­ku­mä­en suun­nit­te­lus­ta ja han­kin­nas­ta pi­tää an­taa iso kii­tos eri­tyi­ses­ti Aat­to Lam­min­pääl­le, mak­sut­ta mäen siir­tä­neen ja ra­ken­teet kun­nos­ta­neen Pa­ne­li­an Kone Oy:n Pet­ri Hoh­ta­ril­le ja Pet­ri Tuo­mis­tol­le ja tie­tys­ti Ta­tul­le, ker­too Hui­da.

Itä-Suo­mes­ta ko­toi­sin ole­va Lam­min­pää on tun­ne­tus­ti toi­min­nan mies. It­se­kin ve­te­raa­ni­sar­jois­sa kil­pail­lut Lam­min­pää al­koi jo puo­li vuo­si­sa­taa sit­ten suun­ni­tel­la ja ra­ken­taa hyp­py­ri­mä­kiä ym­pä­ri Suo­mea. Hän oli mu­ka­na ra­ken­ta­mas­sa mä­keä Sal­laan jo 1970-lu­vul­la. Sen jäl­keen hän on ol­lut mu­ka­na kym­me­nis­sä mä­kip­ro­jek­teis­sa. Nyt Lam­min­pään ko­ke­mus­ta ja tie­to­tai­toa on siis hyö­dyn­net­ty Har­ja­val­las­sa.

Hän on ai­em­min to­den­nut, et­tä suo­ri­tus­paik­ko­jen osal­ta ko­va­na mä­ki­maa­na ta­ka­vuo­si­na tun­net­tu Suo­mi on to­del­li­nen ke­hi­tys­maa.

– Mä­ki­hy­pyn ala­sa­jo al­koi oi­ke­as­taan jo 70-lu­vul­la, kun Suo­mes­sa alet­tiin ra­ken­taa suur­mä­kiä, sa­noo Lam­min­pää.

Mä­kieks­per­tin mu­kaan sa­maan ai­kaan pie­net mäet al­koi­vat ra­pis­tua. Vä­hi­tel­len kun­non hei­ken­ty­mi­nen le­vi­si isom­piin­kin mä­kiin. Esi­mer­kik­si Pui­jon kes­kim­mäi­nen mäki on pääs­syt la­ho­a­maan.

– Suo­ma­lai­sen mä­ki­hy­pyn py­him­mäs­sä eli Lah­des­sa­kin pie­net mäet oli­vat huo­nos­sa kun­nos­sa. Har­ras­tu­so­lo­jen heik­ke­ne­mi­nen nä­kyi suo­raan har­ras­ta­ja­mää­ris­sä. Las­ten oli vai­kea aloit­taa har­ras­tus­ta, kun pie­niä mä­kiä ei enää ol­lut. Har­ja­val­lan vaa­ral­li­sek­si käy­neen mäen ro­mut­ta­mi­nen oli väis­tä­mä­tön­tä, mut­ta nyt ti­lan­ne on huo­mat­ta­vas­ti loh­dul­li­sem­pi. Toi­vo­taan, et­tä tääl­tä Län­si-Suo­mes­ta­kin nou­see taas sii­vil­leen Ha­ka­lan Ve­san kal­tai­sia kot­kia, Lam­min­pää sa­noo.