Pek­ka Tor­vi­nen / STT

Maan­tei­den uu­del­leen­pääl­lys­tys­töi­tä teh­dään tänä vuon­na poik­keuk­sel­li­sen vä­hän. Väy­lä­vi­ras­ton ar­vi­on mu­kaan uut­ta pääl­lys­tet­tä tu­lee tänä vuon­na vain 1 500 ki­lo­met­rin mat­kal­le.

Ki­lo­met­re­jä vä­hen­tä­vät niin kus­tan­nus­ta­son jyrk­kä nou­su kuin kol­mea edel­lis­tä vuot­ta pie­nem­pi ra­hoi­tus. Kor­jaus­vel­ka maan­tie­ver­kol­la kas­vaa myös tänä vuon­na, Väy­lä­vi­ras­to sa­noo.

– Py­rim­me pi­tä­mään maan­tei­den vilk­kaim­man ver­kon kun­nos­sa, mut­ta muul­la ver­kol­la huo­no­kun­tois­ten tei­den mää­rä kas­vaa noin 700 ki­lo­met­ril­lä, ker­too väy­län­pi­don toi­mi­a­la­joh­ta­ja Vir­pi Ant­ti­la Väy­lä­vi­ras­ton tie­dot­tees­sa.

Vii­me vuon­na pääl­lys­tet­tiin noin 2 400 ki­lo­met­riä tei­tä. Mää­räs­tä yli­voi­mai­nen val­ta­o­sa oli au­to­kais­to­jen uu­del­leen­pääl­lys­tys­tä. Noin vii­si pro­sent­tia pääl­lys­tyk­ses­tä teh­tiin kä­ve­ly- ja pyö­räi­ly­väy­lil­le.

Pääl­lys­tet­ty­jä maan­tei­tä on Suo­mes­sa noin 51 500 ki­lo­met­riä. Huo­no­kun­toi­sia niis­tä oli vuo­den 2022 lo­pus­sa noin 8 000 ki­lo­met­riä.

Väy­lä­vi­ras­ton mu­kaan tie­ver­kon kun­non yl­lä­pi­tä­mi­sek­si vaa­dit­tai­siin vuo­sit­tain noin 4 000 ki­lo­met­rin mit­tai­nen pääl­lys­ty­soh­jel­ma. Vii­mek­si tä­hän pääs­tiin vuon­na 2020.

– Vil­kas­lii­ken­tei­sil­lä teil­lä kul­kee yli 60 pro­sent­tia kai­kes­ta maan­tei­den lii­ken­tees­tä, ja nämä noin 10 000 ki­lo­met­riä py­ri­tään yl­lä­pi­tä­mään ny­ky­kun­nos­saan, Ant­ti­la jat­kaa tie­dot­tees­sa.

Ta­voi­tet­ta alem­pi ra­hoi­tus joh­taa kor­jaus­ten pri­o­ri­soin­tiin ja sa­mal­la li­sää paik­kauk­siin tar­vit­ta­vaa ra­ha­mää­rää. Väy­lä­vi­ras­to va­roit­taa myös, et­tä väy­lien ikään­ty­es­sä vä­hä­lii­ken­tei­sil­lä teil­lä tar­vi­taan tu­le­vi­na vuo­si­na kal­liim­pia pe­rus­kor­jauk­sia.