Matias Marttinen: Tämä on paljon enemmän kuin osasin odottaa
Jäänmurtajatilaus on Suomen taloudelliseen synkkyyteen jopa kokoaan suurempi piristysruiske. Se näkyi myös työministeri Matias Marttisen kasvoilta.
Pauli Uusi-Kilponen
Yhdysvaltojen mahdollisesti tilaamista jäänmurtajista oli tihkunut tietoja jo toista vuotta. Poliitikot, presidentti Alexander Stubb ja telakoitten johtajat tekivät koko ajan taustatyötä hankkeen edistämiseksi. Kun lopullinen varmistus siitä, että Yhdysvaltojen rannikkovartiosto tilaa 11 jäänmurtajaa, joista neljä valmistetaan Suomessa, kaksi Raumalla, niin tilauksen koko yllätti.
– Kyllä tämä oli paljon enemmän kuin itse osasin odottaa. Todella hieno päivä Suomelle ja suomalaiselle meriteollisuudelle, iloitsi raumalainen työministeri Matias Marttinen.
Marttinen on saanut painia synkentyneiden työllisyyslukujen parissa ja vastannut lukuisiin kysymyksiin siitä, milloin pimeään tilanteeseen saadaan edes pientä valoa. Nyt sellaista saatiin.
– Minulla on se vankka näkemys, että tilausten saaminen vaikuttaa laajemminkin suomalaisten mielialoihin positiivisesti. Erityistä vaikutusta tilausten saamisessa on Raumalle, ministeri muistutti.
"Todella hieno päivä Suomelle ja suomalaiselle meriteollisuudelle", iloitsi raumalainen työministeri Matias Marttinen.
Suomen talouden nousua on tähän asti jarruttanut etenkin kuluttajien varovaisuus. Rahaa säästetään enemmin pahan päivän varalle kuin pannaan kulutukseen. Pankkitileillä on jo yli sata miljardia euroa suomalaisten rahoja, eli puolet enemmän kuin vuosikymmen alussa.
– Toivottavasti nämä uutiset häivyttävät pahimpia tulevaisuudenpelkoja ja rohkaisevat ihmisiä hankintoihin, Marttinen pohti.
Marttisen laskujen mukaan kahden murtajan rakentaminen tuo telakalle ja alihankkijoille yhteensä neljä-, jopa viisituhatta henkilötyövuotta.
– Käsitykseni mukaan tuohon ei ole laskettu vielä palvelupuolta, Marttinen muistutti.
Arvioiden mukaan teollinen työpaikka tuo toisen mokoman palveluiden puolelle jopa enemmän. Näin laskien tilausten vaikutus Rauman seudun työllisyydelle ja taloudelle on todella merkittävä.
Laivarakennus on hyvin työvoimavaltaista. Marttinen ilmoittikin työministeriön polkaisevan nopealla aikataululla pystyyn työvoimatarpeen kartoituksen.
– Pitää saada tieto koulutuksen tarpeesta, eli mitä täsmäkoulutusta tarvitaan, osaamiseen päivitystä ja rekrytointeja.
Marttiselle on vahva usko siihen, että nopeallakin aikataululla toteuttavat työt kyetään hoitamaan. Hänen mukaansa telakoilla on jo hyvissä ajoin ryhdytty valmisteleviin toimiin mahdollisia tilauksia varten.
Marssijärjestyksessä jäämurtajien valmistus alkaa ensimmäiseksi Raumalla. Alustavien tietojen mukaan töiden pitäisi olla telakalla käynnissä jo tämän vuoden puolella ja valmistelutyöt alkavat välittömästi. Pyrkimyksenä on rakentaa kahta alusta yhtä aikaa, ja niiden pitäisi valmistua vuonna 2028
Marttisella on vankka käsitys siitä, että nyt saadut tilauksen avaavat uusia mahdollisuuksia. Kyse ei ole vain toiveista. Hän kävi Tukholmassa noin kuukausi sitten ja Ruotsin moderaattien ryhmänjohtaja Mattias Karlsson piipahti vastavierailulla Raumalla ja tutustui telakkaan. He puhuivat muun muassa pohjoismaisen meriklusterin luomisesta. Heillä on yhteinen näkemys siitä, miten Nato-jäsenyys ja sota-alusten rakentaminen Raumalla voisi poikia tilauksia Suomen ulkopuolelta.
Karlsson muistutti myös Ruotsin vanhenevasta jäämurtajakalustosta, ja sen uusimistarpeesta. Sama tilanne on Suomella.
– Kaiken kaikkiaan meriteollisuuden tilanne ja tulevaisuus näyttävät valoisalta, Marttinen muistuttaa.
Murtajatilausten saaminen Yhdysvaltain rajavartiostolta ei ole ihan yksinkertainen asia. Maan lain mukaan tällaisia aluksia voi valmistaa maan rajojen ulkopuolella vain presidentin, tässä tapauksessa Donald Trumpin, vahvistuksella.
Suomen presidentti Alexander Stubbin likeiset suhteet Trumpiin oli yksi vaikuttavat tekijä kauppojen syntymiseen. Marttisen mukaan Stubbin vaikutus oli merkittävä, jopa ratkaiseva. Marttisella oli koko ajan ensikäden tietoa työministerinä siinä, missä murtajatilauksessa mennään. Hän kuitenkin vältti visusti ottamaan kantaa koko asiaan.
Siinä vaiheessa, kun presidentti Alexander Stubb ja pääministeri Petteri Orpo saivat kutsun valkoisen taloon, alkoivat myös toimittajien epäilykset sopimuksesta vahvistua, vaikka virallista tietoa matkan päätarkoituksesta ei julkisuuteen annettu.