Vähälinnankatu Porissa muuttuu ensin kaksisuuntaiseksi – Porinsillalta liikennettä leikataan
Poriin valmisteltu uudenlainen citypolitiikka henkii kaksisuuntaista katuliikennettä – myös lisätilaa polkupyöräilylle ja oleskelulle.
SV Jukka Silvast
Porin keskustan ajoneuvoliikenteeseen on tulossa iso muutos. Luonnos uudistuksista on saatu valmiiksi. Monen kiroamaa yksisuuntaista liikennettä ryhdytään lopultakin karsimaan.
Huomenna torstaina esitellään Porin kaupungin liikennefoorumissa IsoKarhun tiloissa liikenneverkkosuunnitelman luonnos, jota on pureskeltu erilaisissa työryhmissä, ja joiden työskentelyyn esimerkiksi Porin yrittäjät ovat osallistuneet vahvasti. Kaupunginarkkitehti, rakennusvalvonnan päällikkö Mikko Nurminen sanoo, että yrittäjienkin suunnalta on jopa haluttu vauhdittaa toteuttamista. Suunnitelmia on tehty riittävän pitkään ja perusteellisesti. Nyt tarvitaan päätöksiä.
Muutoksia mietittiin Porin kaupungin organisaatiossa jo vuonna 2019, kun Satakunnan Viikossa Mikko Nurminen avasi uudistusten tarvetta.
Nurminen oli jo vuonna 2018 mukana visioimassa liikenteellistä muutosta. Satakunnan Viikossa vuoden 2019 alussa hän heitti ajatuksen siitä, että yksisuuntaista katuverkkoa voitaisiin purkaa ja helpottaa keskustan saavutettavuutta myös henkilöautoilla. Hän näkee, että kaupunkikeskustalla on tulevaisuutta, vaikka jotkut tilapäiset ilmiöt sitä haittaisivatkin välillä.
Uusi Porin keskustan liikenneverkkosuunnitelman luonnos on esittelyvaiheessa. Siinä määritetään kaikkien liikennemuotojen tavoiteverkot ja se tulee toimimaan pitkän aikajänteen ohjenuorana katujen tarkemmassa suunnittelussa.
Porin erikoisena pidettyä yksisuuntaisten katujen verkkoa ryhdytään suunnitelman mukaan purkamaan Vähälinnankadusta. Samaan ajankohtaan on hahmoteltu Isolinnankadun kaksisuuntaistamista, mutta se on vielä eräänlainen optio. Jopa Mikonkatu on ollut näissä suunnitelmissa mukana.
Yksi selkeä muutos tulee osaan Itsenäisyydenkatua, eli välillä vanha linja-autoasema-Cygnaeuksen koulu liikennöinti uudistuu pois yksisuuntaisuudesta.
Suunnitelman iso linjaus on myös Etelärannan liikenteen ja Porinsillan liikenteen rauhoittaminen henkilöautoliikenteeltä.
Nurminen sanoo, että Yrjönkadun ja Etelärannan risteys on kaupungin vaarallisimpia autojen ja polkupyörien kohtaamispaikoista.
Isossa kuvassa polkupyöräilylle varataan parempia ja vauhdikkaampia reittejä keskustassa.
Mikko Nurminen tammikuussa 2019 Isolinnankadulla, talvisissa maisemissa silloinkin.
Kuva: Jukka Silvast
Jos Isolinnakatu muokataan nykyisestä yksisuuntaisuudesta, Isolinnankadulle voisi synnyttää Nurmisen mukaan laadukkaan pyöräilykaistan.
Yksi syy uudistukselle on sekin, että Porin tulevaisuus ennakoitiin 1980-luvun alussa erilaiseksi kuin on toteutunut. Autoille varattiin tavallaan liikaan tilaa.
– Silloin Porin arvioitiin kehittyvän 120 000 asukkaan kaupungiksi, ja siltä ajalta on yksisuuntaisten katujen rakenne. Suunnitelma perustui paljon suuremmalle autotiheydelle kuin on toteutunut, Nurminen totesi jo vuoden 2019 tammikuussa Satakunnan Viikolle.
Hän näkee, että liian mahtavaksi ja mittavaksi suunniteltua, autoliikenteelle suunniteltua katuverkkoa voidaan uudistaa paljonkin liikenteen siitä ainakaan häiriintymättä. Uudistaminen on monitahoinen, moni asia liittyy toinen toiseensa ja tässä edetään palapalalta.
Kun Porinsilta oli kokonaan remontissa ja liikenne ohjattiin kokonaan Linnansillan kautta, sekin toimi. Näin uskotaan toteutuvan myös nykyoloissa, jos liikennettä painotetaan Linnansillan kautta kulkevaksi.
Uutta ja ympärivuotista olisi jo kesäisin kokeiltu Gallen-Kallelankadun sulkeminen autoilta. Se sujuvoittaisi julkista liikennettä torin ympärillä. Kesäisistä kokeiluista on kerätty tietoa. Uusi torisuunnitelma edesauttaa sekin torin saavutettavuutta.
Keskustan liikenneverkkosuunnitelman luonnosta on jo esitelty muun muassa kaupunginhallitukselle. Nurminen uskoo, että päätöksentekovaihe saadaan käytyä läpi ensi kevääseen mennessä. Käytännön toimien voisi hahmotella alkavan vuonna 2024.
Liikennefoorumi IsoKarhun tiloissa alkaa kello 16 tervetulokahvituksella. Liikennesuunnitelman lisäksi kerrotaan Pääkirjaston ja Valimo-salin peruskorjauksesta. Tilaisuus päättyy kello 18.30.