Porissa nähdään tyylikäs tulkinta elokuvaklassikosta
Porin Teatterin näyttämösovitus Aki Kaurismäen Tulitikkutehtaan tyttö -elokuvasta säilyttää kaurismäkeläisen hengen, mutta on samalla omavoimainen itsenäinen teos.
Tarja Tiilimäki
Tulitikkutehtaan tyttö (1990) on Aki Kaurismäen niin sanotun työläistrilogian päättävä elokuva, josta ohjaaja käytti alun perin nimitystä luuseritrilogia. Kautta linjan Kaurismäen elokuvissa on yhteiskunnallisesti kantaaottava pohjavire. Kansanluonteen syväluotausta tai sitten pelkkä itsensä luoma myytti.
Oli miten oli, niin Kaurismäen elokuvakerronta jakaa mielipiteitä; joko siitä pitää tai sitten ei. Jos kuuluu tuohon jälkimmäiseen ryhmään, niin voi olla huoleti sillä Porin Teatterin Tulitikkutehtaan tyttö on reipas ja raikas päivitys aiheesta.
Tarina etenee lukuisten kertojahahmojen voimalla. Ensi alkuun jatkuva pajatus näyttämön tapahtumista ärsyttää, mutta hyvin pian tyyliin tottuu ja loppujen lopuksi se on ihan oivallinen ratkaisu ja luo kohtauksiin erilaisia tunnelmia ja sävyjä sen mukaan, kuka on kertojana.
Kautta linjan Jarno Kousan ohjaus on tinkimätöntä ja oivaltavaa. Kohtaukset limittyvät elokuvamaisilla nopeilla siirtymillä toisiinsa. Kokonaisuus on täynnä hienoja oivalluksia, jotka jättävät myös katsojan mielikuvitukselle tilaa. Kuten esimerkiksi takkeja pyörittämällä luotu pesukoneen illuusio, josta muodostuu rytmi.
Koko esitys hengittää tietyllä rytmillä, joka resonoi yleisöön. Mielenkiintoiset koreografiset yllätykselliset liikkeet sulautuvat kokonaisrytmiin.
Jukka Kouhian ja ohjaajan luoma äänimaailma on pysähdyttävän puhutteleva. Musiikkinäytelmän elementtejä on myös läsnä, yllätyksellisesti olematta kuitenkaan päälle liimattuja. Kaikki mitä näyttämöllä tapahtuu on harkittua ja perusteltua tarinan kertomisen kannalta.
Mika Lahnajoen sähkökitarointi muhevoittaa tunnelmaa ja laulut tukevat hienosti kokonaisuutta.
Mitä tulee kaurismäkeläiseen vähäeleiseen huumoriin, niin näytelmässä huumoria on läimitty paikoin isommalla kädellä, kuten esimerkiksi tekemällä Iiriksen vanhemmista, (Marko Honkanen ja Miia Lindström) karikatyyrejä; fingerporilainen laina.
Joskin näytelmä aiheuttaa myös sisäänpäin kääntyvää myhäilyä. Tästä hyvänä esimerkkinä on Iiriksen isän ja sulhasehdokas Aarnen (Peter-Sebastian Lehtonen) kohtaaminen, jossa otetaan miehestä mittaa henkisellä tasolla mimiikan keinoin.
Pääroolissa nähdään Emma Kilpimaa.
Porin Teatteri
Replikointi on napakkaa ja harkittua. Emma Kilpimaa on nappivalinta Iiriksenä, joka pakenee arjen raadollisuutta rakkausromaaneihin ja päätyy vapauden kaipuussaan kohtalokkaisiin tekoihin. Hänen kasvoiltaan välittyy monessakin mielessä tulella leikkivän tytön sisäinen tunne.
Tulitikkutehtaan tyttö on samalla sekä rosoinen ja lyyrinen. Näyttämötaidetta, joka vaatii paljon, mutta antaa myös paljon.
Tulitikkutehtaan tyttö
Teksti: Aki Kaurismäki – Jarno Kuosa
Ohjaus: Jarno Kuosa (vier.)
Lavastus: Juho Lindström (vier.)
Valosuunnittelu: Lauri Lundahl (vier.)
Pukusuunnittelu: Sara Lehtonen
Äänisuunnittelu: Jukka Kouhia ja Jarno Kuosa (vier.)
Rooleissa: Emma Kilpimaa (vier.), Marko Honkanen, Miia Lindström (vier.) Peter-Sebastian Lehtonen, Oskari Penttilä, Maria Pere, Teemu Aromaa (vier.) Heidi Rantakeisu, Pekka Hänninen, Mirva Tolppanen, Mika Lahnajoki.
Ensi-ilta: 25.1.2023 Porin Teatterin päänäyttämöllä