Pudotuspeli imaisee katsojan mukaan raadolliseen työhaastatteluun
Sanna Jääskeläinen
Porin Teatterin pieni näyttämö on mainio tila, jossa näytelmä onnistuessaan tempaisee katsojan todentuntuisesti mukaan tapahtumiin. Näin käy Pudotuspelissä, joka sai ensi-iltansa 13. syyskuuta. Tornitalon yläkerroksen toimistossa on alkamassa aivan uudenlainen työhaastattelu. Suuri, kansainvälinen sisustusfirma hakee kaupallista johtajaa ja haastatteluun on kutsuttu neljä loppusuoralle päässyttä hakijaa. Haastattelijaa ei yllättäen olekaan, vaan kokelaiden tehtävät saapuvat hissillä. Tarina etenee tehtävä kerrallaan ja pian katsoja on mukana leikissä eläytyen, ihmetellen ja yllättyen tarinan käänteistä.
Näytelmässä on neljä näyttelijää, jotka suoriutuvat rooleistaan mainiosti. Peter-Sebastian Lehtosen Ferran on todella uskottava ylimielisenä bisnesmiehenä, jota Marko Honkasen esittämän Enricin pohtivampi suhtautuminen asioihin ärsyttää. Miia Lindströmin Mercé haluaa näyttää, että nainenkin voi olla piinkova. Miika Murasen Carles on muita hakijoita pehmompi. Jokainen on vuorollaan tapahtumien keskiössä. Teksti laittaa pohtimaan ihmisenä olemisen monikerroksisuutta ja sitä, millaisia tarinoita ja yllätyksiä voi ihmisistä löytyä, kun raapaistaan pintaa syvemmältä.
Työelämän raadollisuutta kritisoiva Pudotuspeli – Grönholmin metodi on katalonialaisen Jordi Galceran käsikirjoittama. Poriin sen on ohjannut taitava Reino Bragge.
Juho Lindströmin suunnittelema lavastus on toimiva, Marjo Haapasalon puvustus tukee mainiosti henkilöiden luonnekuvaa.