Rauman Sademies-draamassa on mukana myös lämmintä huumoria
Sademies haastaa meidät pohtimaan, miksi on niin vaikeaa hyväksyä erilaisuutta? Mitä se normaali lopulta on?
Ari Anteroinen
Rauman Teatterin seuraava ensi-ilta (28.10.) on Dan Gordonin käsikirjoittama Sademies, joka perustuu Barry Morrow'n ja Ronald Bassin elokuvakäsikirjoitukseen. Ohjaajana vierailee Pekka Laasonen.
Sademies on sydämellinen ja hauska kasvutarina veljeksistä, erilaisuudesta ja luottamuksesta
– Näytelmässä on Juha Kulmalalle ja Miro Honkaselle aikamoinen kakku nieltäväksi. Saadaan kyllä hieno näytelmä aikaiseksi, luonnehtii Laasonen.
Autistista Raymondia näyttelevä Miro Honkanen kuvaa roolia haastavaksi.
– Autistia esittäessäsi olet niin kuin kujalla, mutta et kuitenkaan ole. Olet täysin tietoinen, mitä ympärillä tapahtuu. Kun menee syvälle autistisen maailmaan, on riski, ettei enää huomaa, mitä ympärillä tapahtuu. Pitää näyttelijänä olla tarkkana, jotta pystyy reagoimaan iskuihin, eikä ole liikaa siellä roolin kuvitelmissa. Se on se suurin haaste runsaan tekstin ohella. Tämä on upea, jännä ja haasteellinen maailma tehdä.
Rauman Teatterin seuraava ensi-ilta on Dan Gordonin käsikirjoittama Sademies.
Laasonen että Honkanen ovat aikoinaan elokuvan nähneet, mutta näytelmää rakennettaessa ei ole leffaa muisteltu.
– Pekka totesi, että emme tee elokuvaan pohjautuvaa näytelmää. Muistan Dustin Hoffmanin olleen elokuvassa käsittämättömän loistava. Mutta on niin monta tapaa näytellä autistia. Kaikki autistit ovat erilaisia. Itsensä kauttahan näyttelijä aina tekee. Minkälainen autisti Miro olisi? Sitä haluan hakea ja sitä kautta rakentaa, Honkanen toteaa.
Laasonen kertoo eläneensä aiheen parissa kohta neljä vuotta.
– Ohjasin näytelmän aiemmin Unkariin. Reilu vuosi sitten oli ensi-ilta. Nyt on hieno tuoda näytelmä tänne omalla äidinkielellään ja tehdä se uusien ihmisten kanssa. Tästä ei tule missään nimessä Unkarin esityksen kopiota. Minulla ei ole koskaan ollutkaan samasta näytelmästä kahta peräkkäistä ensi-iltaa, Laasonen kertoo.
Ohjaaja pitää näytelmäsovitusta onnistuneena.
– Tämä kääntyy enemmän Charlien, katkeran ja itsekeskeisen veljen, kasvutarinaksi. Ehkä saamme tähän elokuvaa enemmän säröä ja purevuutta. Halusin sellaista juurevuutta, karkeutta ja jopa rumuutta. Peruskysymys on, miksi meidän on niin vaikea hyväksyä erilaisuutta? Mitä se normaali lopulta on?
Miro Honkaselle ei draamarooli olisi voinut tulla parempaan paikkaan.
– Olin kuusi vuotta pois alalta. Ennen tein pelkkiä musikaaleja, komedioita ja farsseja ympäri Suomea. Draamaa olen viimeksi tehnyt Vaasassa Romeon ja Julian Romeona ”ennen Jeesuksen syntymää”, Honkanen naurahtaa.
– Minulla ei ollut mielessä pompata takaisin lauteille. Mutta olin Raumalla edelliskesänä Dingo-musikaalissa mukana kurssikaverini Otto Kanervan ohjauksessa. Hän otti tämän Sademiehen puheeksi ja kysyi, olisinko valmis. Se ei ollut ihan nopea päätös. Myöhemmin tapasimme Pekan kanssa Vanhassa Raumassa ja nyt olen tässä.
Sademiehen kahden ennakon ja ensi-illan lisäksi muutama muukin näytös on jo loppuunmyyty. Tämä tieto miellyttää ohjaajaa.
– Satakunnassa näkyy myös puheteatteri olevan arvossaan. Ohjasin Poriin pari vuotta sitten Idän pikajunan arvoituksen. Kun puhenäytelmä saa kolmannen syksyn, se on ihan poikkeuksellista, iloitsee Laasonen.
– Lupaan erinomaisen tarinan, joka varmasti liikauttaa jollain tavalla. Draamassa on mukana myös lämmintä huumoria, joka tulee Raymondin tavasta käsitellä maailmaa ja asioita. Suusta voi tulla mitä vaan. Toivottavasti saamme ihmiset miettimään sitä, kun seuraavan kerran tekee mieli tuomita joku erilaisuutensa takia, että onko se sen arvoista.
Miro Honkanen on samoilla linjoilla:
– Tämä on hyvällä tavalla tunteisiin vetoava näytelmä. Ihme, jos yleisö haukotellen pois lähtee.