Hyvinvointialue etsii ratkaisuja Ulvilan terveyspalvelujen puhelinpalveluongelmiin – takaisinsoittolinjat on nyt eriytetty
Maarit Kautto
Ulvilalaiset ovat somessa harmissaan, kun lääkäriin ei pääse millään, puhelimeen ei vastata, takaisinsoittopalvelu ei toimi, eikä edes terveysaseman vastaanotossa ole ketään paikalla. Ihmiset ihmettelevät paraneeko tilanne enää koskaan.
Aikuisten palvelujen toimialuejohtaja Saila Hohtari myöntää, että uuden Satakunnan hyvinvointialueen käynnistyminen, henkilöstövaje ja kysynnän lisääntyminen ovat tuoneet haasteita ja ruuhkaa. Ulvila on osa Itäistä palvelualuetta ja juuri tällä alueella takaisinsoiton viive on ollut erittäin pitkä jo yli puolen vuoden ajan, eikä kaikkiin puheluihin ole pystytty soittamaan takaisin saman päivän aikana.
– Vastaamatta jääneet puhelut siirtyvät takaisinsoittojärjestelmään. Hetkellistä ruuhkaa takaisinsoitossa on syntynyt myös äkillisten poissaolojen takia, ja niitä on ollut viime aikoina poikkeuksellisen paljon.
– Lisäksi järjestelmätoimittajasta johtuen takaisinsoitto ei ole tullut asiakkaille tunnistettavasta numerosta. Asiakkaat eivät ole välttämättä vastanneet takaisinsoittoihin, koska ovat tulkinneet niiden tulevan vieraasta numerosta. Ongelmaa on käsitelty 9. toukokuuta. yhteistyöpalaverissa. Numero on nyt muutettu samaksi numeroksi, johon soittopyyntö on jätetty.
– Lisäksi on todettu, että ruuhkan vuoksi asiakkaat ovat soittaneet myös eri puhelimilla palvelua tavoitellen, ja tämä edelleen on lisännyt ruuhkaa ja kontaktien käsittelyn määrää. Tästä johtuen hoitajat ovat myös soittaneet takaisinsoittoja numeroihin, joissa sitten alkuperäinen soittaja ei olekaan ollut tavoitettavissa.
Hohtarin mukaan ruuhkaa on pyritty ratkaisemaan siirtämällä resurssia sisäisesti. Itä-Porissa ja Ulvilassa on lisäksi tehty toimintamallin muutoksia, tehty vahvemmin omahoitajatyötä, seurattu vastausresurssia ja puhelumääriä sekä järjestetty lisätöinä jonon purkua.
– Reilu kaksi viikkoa sitten eri terveysasemien takaisinsoitonlinjat on eriytetty. Nyt ulvilalaistenkin on mahdollisuus valita, että soittopyyntö jätetään suoraan Ulvilaan. Ennen kaikki idän alueen puhelut ohjautuivat samaan linjaan. Vastaava muutos on tehty myös läntisellä ja pohjoisella alueella.
Omahoitajia Ulvilan alueen asukkaat saavat sitä mukaa, kun hoitavat terveysasioitaan terveysasemalla.
– Jokaiselle ei ole etukäteen nimetty omahoitajaa, eikä omahoitajaa varatakseen tule soittaa ajanvarausnumeroon, Hohtari toteaa.
Kysymykseen, miksi esimerkiksi Ulvilan terveyskeskuksen vastaanotossa ei ole ollut henkilökuntaa paikalla asiakkaan saapuessa, Hohtari vastaa:
– Terveysasemilla ollaan paikalla aukioloaikojen mukaisesti, mutta moni työtehtävä ei näy aulassa istuvalle. Vastaanoton työntekijä on siis saattanut olla asiakkaan saapuessa hoitamassa työtehtävää muualla talossa.
Lääkäriin pääsyyn haasteita tuo jatkuva lääkäripula, joka koskee koko Satakuntaa.
– Yleisesti lääkärien osalta perusterveydenhuollossa on merkittävää osaajapulaa koko Satakunnassa. Porin ja Ulvilan alueella virkalääkäreistä on pulaa, mutta hoitajapuolella tilanne on hyvä, kertoo vs. vastuualuejohtaja Juha Jaatinen.
Kansalaisraati pohtii tulevaisuuden palveluja
Satakunnan hyvinvointialueen tulevaisuuden palveluita käsittelevään työpajaan on kutsuttu vanhusneuvoston, vammaisneuvoston, nuorisovaltuuston ja asiakasraadin jäseniä.
Raati kokoontuu kesäkuun alussa neljä päivää kestävään työpajaan Poriin. Tapahtuman ajankohta on 5.–8. kesäkuuta. Työpajan teemana on: Erinomaiset hyvinvointipalvelut - mikä tekee palvelusta hyvän?
Työpaja alkaa taustatietojen läpikäymisellä hyvinvointipalvelujen muutokseen liittyen. Kansalaisraati käsittelee tulevaisuuden tarpeita. Tilaisuuksien pääpaino on osallistujien keskusteluissa ja mielipiteissä.
Prosessin tuloksena muotoillaan Satakunnan hyvinvointialueen kansalaisraadin osallistujien kehittämisehdotus tulevaisuuden palvelutarjonnassa huomioitavaksi.
Kansalaisraati järjestetään yhteistyössä Vaasan yliopiston kanssa