Muotisuunnittelijan ura on vienyt Teemu Muurimäkeä maailman metropoleihin, mutta Pori on paikka, jonne hän on aina palannut
Teemu Muurimäki oli 80-luvun Pormestarinluodossa erilainen nuori: ompeleva poika, joka rakensi erilaisuudestaan maineikkaan uran muodin parissa.
Pauliina Vilpakka
80-luvun alussa porilaisella Isosannan ala-asteella oli poika, joka ei pelännyt toisten mielipiteitä, vaan valitsi puukäsitöiden sijaan tekstiilikäsityöt, tai kuten sanottiin, ”tyttöjen rättikässän”. Sen johdosta tekstiilitöiden opettaja piti luokalle jopa pienen juhlavan puheentapaisen, jossa totesi Teemu Muurimäen olevan ensimmäinen poika tekstiilityön tunneilla koko hänen opettajauransa aikana.
Muurimäki perheineen asui Porin pormestarinluodossa. Hänen äitinsä oli ompelija ja ompeli kaikki vaatteet myös kolmelle pojalleen. Pojista yksi oli erityisen kiinnostunut äidin työskentelystä ompeluhuoneessa, ja äiti sai aivan hätistellä häntä pois jaloista ja leikkimään. Teemu istui usein emännänjatkoksella ja oppi paljon ompelemisesta tarkkailemalla äitinsä työskentelyä olan yli.
– Muistan, kuinka hänen tekemistään seuraamalla kerran ymmärsin hihan kaavan ja kolmiulotteisuuden. Sitä imitoimalla tein jollekin Barbie-nukelle takin, ja olin että wau, näinhän tämä tehdään!
Jo yläasteikäisenä Muurimäki teki vaatteita itselleen. Hän kävi Sekunda- ja Pala nimisessä kangaskaupassa tekemässä edullisia kangaslöytöjä ja ompeli itselleen kauluspaitoja ja liivejä. Tekstiilityön tunneilla syntyi iso baseball-takki. Dingo-mania vaikutti nuorison pukeutumiseen. Muurimäki oli faniksi hivenen nuori, mutta Pormestarinluoto oli tapahtumien keskipisteessä: yläkerrassa asui Eve, naapuritalossa Jonttu ja Neumannin ovikelloakin kaverukset kävivät joskus huvikseen rimputtamassa.
Teemu Muurimäen näyttely Satakunnan Museossa esittelee merkittäviä pukuja Muurimäen uran varrelta. Kuva: Mikael Leppäniemi
Muurimäki tunnistaa olleensa 80-luvun Porissa ja Pormestarinluodossa se erilainen nuori, ehkä hieman runopoika. Hän oli tyyliltään klassisempi ja ihaili Ranskaa ja ranskankieltä.
– Jossain kohtaa aloin tehdä kangashousuja. Rippijuhlissa taisi olla ensimmäistä kertaa jalassa omatekemät kangashousut ja kauluspaita, jossa oli filmitähden kuvia. Se oli mielestäni todella hieno!
Persoonallisuudestaan huolimatta Muurimäki ei muista kokeneensa mitään massiivista kiusauskampanjaa, josta olisi traumatisoitunut. Päinvastoin, lapsuus Porin Porkassa oli hyvää aikaa.
– Joskus yläasteella huudeltiin perään jotain Singer-läppää. Luulen, että se ei ole niin vaikuttanut identiteettiini, koska minulla oli kaksi veljeä ja erityisesti kaksoisveli. Kaksoisveljen kanssa olen lapsesta asti taistellut omasta paikasta ja omista oikeuksista. Kaikki asiat on jaettu aina tasavertaisesti. Joten olin sellainen, että jos joku alkoi kiusata, menin sanomaan opettajalle ja vaadin oikeutta itselleni.
Erään kerran nuori suunnittelijan alku oli bongannut muotikuvastosta miesten vaatteita, joissa oli ruusukuvioita. Hän haki Porin Anttilasta sisustuskangasta, jossa oli suuria punaisia ruusuja mustalla pohjalla ja ompeli siitä liivin.
– En kuitenkaan kehdannut laittaa ruusuliiviä kouluun, mutta peruskoulun viimeisenä päivänä laitoin sen päälleni kevätjuhlaan. Ajattelin, että tämä on kuitenkin viimeinen kerta, kun näyttäydyn tässä koulussa, eikä kukaan voi enää aiheesta kiusata.
Muurimäki näyttelynsä avajaisissa Satakunnan Museossa. Kuva: Mikael Leppäniemi
Peruskoulun jälkeen valtion rautatiet veivät Muurimäen junalla 7,5 tunnin matkan Itä-Suomeen Savonlinnan Taidelukioon. Se oli 16-vuotiaalle hurja itsenäistymisen hetki, mutta samalla nuori taiteilija löysi ”omiensa joukkoon”. Taidelukiossa ei kukaan katsonut kieroon ruusuliiviä, vaan päinvastoin: kuului asiaan näyttää taikkarilaiselta. Ja kun yhtäkkiä kaikki ympärillä olivat lahjakkaita kuvataiteilijoita, tekstiiliosaamisesta tuli Muurimäelle vielä vahvemmin se oma juttu, jolla hän erottui joukosta.
– Joskus tuntuu aivan, että elämä alkoi siellä Savonlinnan Taidelukiossa. Se oli huikea vapauden tunne ja koulussa oli samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa syntyi elinikäisiä ystävyyksiä, Muurimäki muistelee.
Jo lukioikäisenä Muurimäelle oli selvää, että hän haluaisi opiskella muotia ja hänestä tulisi vaatesuunnittelija. Hän oli nähnyt äitinsä muotilehdessä artikkelin Helsingin Taideteollisen korkeakoulun oppilaista. Artikkelissa esiteltiin opiskelijoiden suunnittelemia takkeja.
– Muistan, kun sanoin äidille, että älä hukkaa tuota lehteä, koska haluan tuohon kouluun. Ymmärtämättä sitä, että sehän oli se ainoa ja paras alan koulu Suomessa.
Urallaan Muurimäki on suunnitellut huippumuotitaloille, kuten Cymbeline Paris, Dolce & Gabbana, Bottega Veneta ja Giorgio Armani ja Carla Zampatti, ja kotimaassa Marimekolle ja Turolle. Kuva: Mikael Leppäniemi
Taikin ovet aukesivat kolmannella yrittämällä, eikä Muurimäkeä haitannut, että hän oli jälleen vuosikurssinsa ainoa poika. Vaatesuunnittelijana oman äänen ja oman identiteetin löytymiseen meni kuitenkin vielä paljon aikaa.
– Olen joskus ihmetellyt, kun toiset käyvät puolen vuoden vaatesuunnittelukursseja ja sen jälkeen ajattelevat olevansa vaatesuunnittelijoita. Itse opiskelin aihetta kuusi vuotta ja kesti kauan löytää mitä haluan tehdä ja mitä se vaatesuunnittelijuus minulle on.
Pitkään Muurimäki ajatteli suuntautuvansa miesten vaatteisiin, kun oli niitä koko elämänsä itselleen tehnyt. Mutta toiseen mielenkiinnonkohteeseen, iltapukuihin hän sai ensimmäistä kosketuspintaa Villisilkki-nimisessä kangaskaupassa, jossa työskenteli koulunsa ohella. Kangaskaupassa hänen tehtävänään oli muotoilla näyteikkunalle iltapukumaisia sommitelmia ja sitä hän teki vuosien ajan.
Puku, joka oli Teemu Muurimäen uran läpimurto, oli Taikin 3.vuoden kevätmuotinäytökseen suunniteltu hääpuku vuonna 1997. Hän osti työpanoksellaan Villisilkistä valkoraidallisen silkkiorganzan, ja näytöspuku oli ensimmäinen, jonka hän muotoili suoraan nuken päälle. Kokonaisuuden kruunasivat valkoiset sulat puvun selässä.
– Se oli sellainen puku, joka päätyi isosti muotilehtiin ja Vatevan, eli Helsingin muotimessujen näytöksen loppuhuipennukseksi.
Muurimäki johti tänä vuonna Erika Vikmanin pukutiimiä Euroviisufinaalissa Sveitsin Baselissa. Kuva: Lumi Hartikainen
Vaatesuunnittelu on vienyt Teemu Muurimäkeä vuosien varrella kauas Porin Pormestarinluodosta. 12 vuotta vierähti Pariisissa, Milanossa, Roomassa ja sydneyssä suunnitellen huippumuotitaloille, kuten Cymbeline Paris, Dolce & Gabbana, Bottega Veneta ja Giorgio Armani ja Carla Zampatti.
– Se, että on päässyt tekemään työtä ikonisten suunnittelijoiden kanssa ja näkemään niitä muoti-imperiumeja ovat tietenkin olleet hienoja hetkiä. Mutta se on aina huikea tunne, kun on joku idea, joka lähtee elämään ja syntyy vaatteeksi ja päätyy lopulta muotikuviin jonkun merkittävän ihmisen päälle, Muurimäki kertoo.
Kotimaassa Muurimäki on suunnitellut muun muassa Marimekolle ja Turolle. Hänen iltapukujaan on nähty vuosien varrella linnanjuhlissa, UMK:ssa ja Euroviisuissa lukuisten suomalaisten ja kansainvälisten kuuluisuuksien yllä.
Toukokuussa Muurimäki palasi kahden viikon työmatkalta Sveitsin Baselista. Tämä oli hänen toinen kertansa osana Suomen edustajan delegaatiota Euroviisufinaalissa. Muurimäki johti Erika Vikmanin pukutiimiä. Tehtävänkuvaan kuului varmistaa, että Vikmanin esiintymisasu oli aina esiintymiskunnossa ja auttaa artistia pukeutumisessa. Vikmanin UMK:n esiintymisasu oli Muurimäen suunnittelema, mutta Euroviisufinaalissa nähdyn puvun oli suunnitellut Anna Sarasoja. Myös koko kisan voittaneen Itävallan edustajan JJ:n esiintymisasu oli Teemu Muurimäen käsialaa.
– Onhan se huikea näyttämö ja aikamoista värien ja muotojen ja materiaalien ilotulitusta. On supermielenkiintoista nähdä mitä kaikkia upeita ja hulluja vaatteita artisteilla on. Ajattelen, että esiintymisvaatteiden suunnittelu on juuri sellaista mikä itseäni kiinnostaa. Koska siinä tehdään esiintymisvaatetta, jossa on myös muodin elementit, kun tehdään asua artistille eikä esimerkiksi teatteriin.
Muurimäki höyrytti suomenlippuja Baselissa. Kuva: Lumi Hartikainen.
Teemu Muurimäen 25-vuotista uraa juhlistava näyttely Quarto di Secolo on esillä Satakunnan Museossa vuoden 2026 helmikuuhun asti ja esittelee merkittäviä pukuja Muurimäen uran varrelta. Näytillä on myös Muurimäen mainitsema siivekäs hääpuku, jolla hänen suunnittelijanuransa lähti lentoon. Oman näyttelyn saaminen kotikonnuille tuntuu Muurimäestä hienolta.
– Pori on paikka, jonne olen aina palannut koko elämäni: Savonlinnasta, Helsingistä, Milanosta, Pariisista, Roomasta ja Australiasta. Se on kotikaupunkini, jossa tunnen kadut ja kulmat.
Muurimäen äiti perheensä viimeisenä muutti pois Porista loppuvuodesta. Hän muutti asumaan muotisuunnittelija -poikansa kanssa Helsinkiin. Äidillä ja pojalla on hyvä suhde, ja kahden vaatealan ammattilaisen kesken puhutaan paljon vaatteista, kuten on tehty aina.