Pau­lii­na Vil­pak­ka

Po­rin rau­ta­tie­a­se­ma­ra­ken­nuk­sen tyh­jyys tuo tä­män täs­tä mat­kai­lu­neu­von­ta Vi­sit Po­rin pa­lau­te­laa­tik­koon ih­met­te­le­viä kom­ment­te­ja. Rau­ta­tie­a­se­ma­ra­ken­nuk­sen omis­taa val­ta­kun­nal­li­nen Se­naa­tin Ase­ma-alu­eet Oy. Yh­ti­ön mu­kaan lii­ke­toi­min­ta oli­si ra­ken­nuk­seen ter­ve­tul­lut­ta, ja sen ta­voit­tee­na on myös ase­ma­ra­ken­nuk­sen myyn­ti. Vas­taa­via kaup­po­ja, kyl­lä­kin hie­man pie­nem­mis­tä van­hois­ta ase­ma­ra­ken­nuk­sis­ta on teh­ty useil­la paik­ka­kun­nil­la. Ra­ken­nuk­sia on myy­ty esi­mer­kik­si yrit­tä­jä­ta­hoil­le, yk­si­tyi­sil­le kiin­teis­tö­no­mis­ta­jil­le ja kau­pun­geil­le.

Sa­ta­kun­nan Viik­ko kut­sui Po­rin kau­pun­gin yh­dys­kun­ta­suun­nit­te­li­jan Sari Ki­vi­o­jan ja Vi­sit Po­rin brän­di- ja kump­pa­nuus­pääl­li­kön Tii­na Leh­to­sen va­paas­ti vi­si­oi­maan, mil­lai­nen Po­riin saa­pu­mis­ko­ke­mus voi­si par­haim­mil­laan ol­la, ja mil­lai­sil­le pal­ve­luil­le rau­ta­tie­a­se­man käyt­tä­jil­lä voi­si eh­kä ol­la tar­vet­ta. En­sim­mäi­se­nä Ki­vi­o­jal­le ja Leh­to­sel­le tu­lee mie­leen jon­kin­lai­nen kah­vi­la­toi­min­ta.

– Täs­sä ihan lä­hel­lä ei var­si­nai­ses­ti ole sel­lais­ta, et­tä ”ota täs­tä nyt mu­kaa­si eväs­tä mat­kal­le”, tai paik­kaa, jos­ta voi­si os­taa tu­li­ai­sik­si au­tent­ti­sia Pori-tuot­tei­ta. Täs­sä oli­si her­kul­li­nen paik­ka ke­hit­tää jo­tain sel­lais­ta, Leh­to­nen sa­noo.

Porin lähes 90-vuotias rautatieasemarakennus on Thure Hellströmin suunnittelema, ja yksi harvoista funktionalismin tyylisuuntaa edustavista asemarakennuksista Suomessa.

Porin lähes 90-vuotias rautatieasemarakennus on Thure Hellströmin suunnittelema, ja yksi harvoista funktionalismin tyylisuuntaa edustavista asemarakennuksista Suomessa.

Ki­vi­o­ja jat­kaa, et­tä mat­kai­li­joi­den kan­nal­ta oli­si hyö­dyl­lis­tä, et­tä myös jo ole­mas­sa ole­vat lä­his­tön pal­ve­lut, ra­vin­to­lat ja kau­pat hie­man kään­tyi­si­vät ase­maa koh­ti ja esi­mer­kik­si opas­tein te­ki­si­vät pal­ve­lui­taan nä­ky­vik­si niil­le­kin mat­kus­ta­jil­le, joil­le kau­pun­ki ei ole en­tuu­des­taan tut­tu.

Myös säh­kö­pyö­rä­vuok­raus voi­si ol­la mat­kai­li­joi­den kan­nal­ta hyö­dyl­li­nen, pyö­rit­te­le­vät Leh­to­nen ja Ki­vi­o­ja. Mo­nes­sa kau­pun­gis­sa on käy­tös­sä kau­pun­ki­pyö­rä­jär­jes­tel­mä, jol­lais­ta Po­ris­sa­kin ko­keil­tiin jo­ku­nen ai­ka sit­ten, mut­ta joka on sit­tem­min lop­pu­nut. Sa­moin pal­ve­lu, jota Vi­sit Po­ris­ta tie­dus­tel­laan ta­sai­sin vä­li­a­join, on mat­ka­ta­va­ra­säi­ly­tys.

– Tääl­lä ei oi­kein ole mi­tään sel­lais­ta, kuin suu­rem­mis­sa kau­pun­geis­sa, et­tä jos tän­ne saa­puu aa­mu­ju­nal­la ja pää­see kir­jau­tu­maan ho­tel­liin vas­ta il­ta­päi­väl­lä, voi­si jät­tää mat­ka­lau­kun päi­väk­si jon­ne­kin. On­ko ase­ma­ra­ken­nus sil­le se oi­kea paik­ka, sitä tie­ten­kin voi miet­tiä, Leh­to­nen to­te­aa.

Ki­vi­o­ja ja Leh­to­nen ovat yh­tä miel­tä sii­tä, et­tä saa­pu­mis­ko­ke­mus ja en­si­vai­ku­tel­ma ovat mat­kai­li­jal­le to­del­la tär­kei­tä. Leh­to­nen vi­si­oi, et­tä il­man lii­ke­toi­min­ta­nä­kö­kul­maa Po­ris­sa­kin voi­tai­siin to­teut­taa jo­tain sa­man­suun­tais­ta kuin usein len­to­ken­til­lä, jois­sa kä­vi­jä­ko­ke­mus pe­rus­tuu elä­myk­sel­li­syy­teen.

– Voi­si­ko tääl­lä esi­mer­kik­si soi­da jazz tai kuu­lua me­ren pau­hu… Vaih­to­eh­to­ja ja aja­tuk­sia on, mut­ta kos­ka em­me hal­lin­noi ra­ken­nus­ta, työ­tä ei ole pri­o­ri­soi­tu tois­tai­sek­si mei­dän pääs­sä, Leh­to­nen sa­noo.

Ki­vi­o­ja jat­kaa, et­tä oli­si hie­noa, jos his­to­ri­al­lis­ta mil­jöö­tä voi­tai­siin hyö­dyn­tää ra­ken­nuk­sen tu­le­vas­sa käyt­tö­tar­koi­tuk­ses­sa, ku­ten esi­mer­kik­si Hel­sin­gin pää­rau­ta­tie­a­se­man ra­vin­to­lois­sa on teh­ty. Po­rin lä­hes 90-vuo­ti­as rau­ta­tie­a­se­ma­ra­ken­nus on Thure Hel­lst­rö­min suun­nit­te­le­ma, ja yk­si har­vois­ta funk­ti­o­na­lis­min tyy­li­suun­taa edus­ta­vis­ta ase­ma­ra­ken­nuk­sis­ta Suo­mes­sa.

Vaik­ka ar­ke­na Po­rin rau­ta­tie­a­se­maa ei voi sa­noa vilk­kaak­si, Ki­vi­o­ja ja Leh­to­nen huo­maut­ta­vat, et­tä ke­sän se­son­ki­ai­koi­na Po­rin rau­ta­tie­a­se­man läpi kul­ke­vat suu­ret ih­mis­mas­sat. Näin käy myös tiet­tyi­nä tal­vi­kuu­kau­si­na, ku­ten luul­ta­vas­ti seu­raa­vak­si tam­mi­kuus­sa jää­pal­lon MM-ki­so­jen ai­kaan.

– Jo­tain kan­nat­tai­si ke­hit­tää pop up -nos­toi­na se­son­ki­ai­kaan, nai­set vi­si­oi­vat.

Sesonkiaikoina rautatieasemalle kannattaisi kehittää jotain esimerkiksi pop up-luontoisesti, Lehtonen ja Kivioja pohtivat.

Sesonkiaikoina rautatieasemalle kannattaisi kehittää jotain esimerkiksi pop up-luontoisesti, Lehtonen ja Kivioja pohtivat.

Se­naa­tin Ase­ma-alu­eet Oy:n teh­tä­vä on edis­tää ai­kai­sem­min VR:n omis­tuk­ses­sa ol­lei­den rau­ta­tie­a­se­ma­ra­ken­nus­ten myyn­tiä. Po­rin rau­ta­tie­a­se­man ton­til­la oli­si ti­laa täy­den­nys­ra­ken­ta­mi­sel­le­kin: Ase­ma­ra­ken­nuk­sen poh­jois­puo­lel­la si­jait­se­van ma­ka­sii­ni­ra­ken­nuk­sen vie­reen mah­tui­si esi­mer­kik­si pari ker­ros­ta­loa. Pää­ra­ken­nuk­sel­le on vii­me vuo­si­na teh­ty kun­nos­tus­töi­tä­kin. Vas­ti­kään suo­ri­tet­tiin ka­ton sa­nee­raus, jon­ka li­säk­si kun­nos­tet­tiin ase­ma­ra­ken­nuk­sen ra­dan puo­len si­sään­käyn­ti­ka­tok­sen lip­pa.

Par­hail­laan Po­rin rau­ta­tie­a­se­ma­ra­ken­nuk­ses­ta noin 300 ne­li­ön au­la­ti­lat sekä ra­ken­nuk­sen ylä­ker­ta on vuok­rat­tu VR:n käyt­töön. Au­lan mo­lem­min puo­lin on tyh­jää käyt­tä­mä­tön­tä ti­laa, toi­sel­la puo­lel­la noin 100 ne­li­ö­tä ja toi­sel­la noin 170 ne­li­ö­tä. Kiin­teis­tö­ke­hi­tys­pääl­lik­kö Juk­ka Hä­mä­läi­nen Se­naa­tin Ase­ma-alu­eet Oy:stä ker­too, et­tä ra­ken­nuk­seen on et­sit­ty uu­sia toi­mi­joi­ta, mut­ta neu­vot­te­lut ovat tois­tai­sek­si tys­sän­neet kus­tan­nus­ky­sy­myk­siin. Iäk­kään ra­ken­nuk­sen si­sä­ti­lat kai­pai­si­vat enem­män tai vä­hem­män re­mont­tia, ja ra­ken­nus on myös Mu­se­o­vi­ras­ton suo­je­le­ma.

Hä­mä­läi­nen poh­tii, et­tä kos­ka Po­ris­sa ei ole vaih­to­lii­ken­net­tä, ku­ten esi­mer­kik­si Rii­hi­mä­el­lä, Sei­nä­jo­el­la tai Tam­pe­reel­la, asi­a­kas­vir­ta­kin on pie­nem­pi. Sii­tä joh­tu­nee, et­tä lii­ke­toi­min­ta on ra­ken­nuk­ses­ta ai­ka­naan lop­pu­nut.

– Ei­kä se tu­le­vai­suu­des­sa­kaan voi­si pelk­kään mat­kus­ta­ja­lii­ken­tee­seen no­ja­ta, vaan sen pi­täi­si ol­la esi­mer­kik­si sel­lais­ta kah­vi­la/ra­vin­to­la­toi­min­taa, joka hou­kut­te­li­si myös mui­ta asi­ak­kai­ta py­säh­ty­mään sii­nä, Hä­mä­läi­nen sa­noo.