Satakunnassa ollaan lisäämässä liikkuvia päivystys- ja hyvinvointipalveluja, näin esimerkiksi käynnit yhteispäivystyksessä vähenevät
Heli Kokko
Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, koska liikkuvia palveluita on Satakunnassa kehitetty määrätietoisesti jo useita vuosia. Akuutti kotikeskus ja Combilanssi ovat esimerkkejä kehitetyistä toimintamalleista, joilla päivystyspalveluja viedään koteihin ja hoivayksiköihin.
Hyvinvointialue yhdisti sosiaali- ja terveystoimen ja pelastustoimen, mutta suunta oli selvä Satakunnassa jo ennen tätä. Soten ja pelastustoimen yhteinen tilannekeskus perustettiin vuonna 2020.
Nyt eri osia ollaan kokoamassa saman hankkeen alle kehitettäviksi ja koskemaan koko Satakunnan hyvinvointialuetta. Uutta ovat liikkuvat hyvinvointipalvelut ja kilpailutuksessa on erikoisajoneuvo, ”hyvinvointibussi”, joka tarjoaa jatkossa muun muassa sairaanhoitajan vastaanoton ja tarvittaessa lääkärin etävastaanoton. Uutta on myös liikkuva näytteenotto ja liikkuva suun terveydenhuolto. Näillä hyvinvointipalvelut tuodaan lähelle asukasta.
Ensihoitaja ja sairaanhoitaja (ylempi AMK) Heikki Lampinen toimii hankekoordinaattorina Kestävän kasvun Satakunta -hankkeen liikkuvien palveluiden kehittämisessä.
– Agenda on selvä: palvelut tuodaan asiakkaan ja potilaan luo. Ketään ei jätetä hoitamatta, ja asuu missä päin Satakuntaa vain, palveluiden pitää pelata.
Akuutti kotikeskus vastaa kotisairaala- ja turvapuhelintoiminnasta, ja Porin ja Rauman seudulla toimivat Combilanssit ovat keskittyneet erityisesti ikääntyvien akuuttitilanteen hoitoon. Perinteiseen ambulanssiin verrattuna Combilanssissa ensihoitajan työparina on ikääntyvien ongelmiin perehtynyt Akuutti kotikeskuksen sairaanhoitaja.
Hankkeen tavoitteena on tehdä kiireellinen yhteydenotto mahdollisimman helpoksi. Potilas tai omainen voi soittaa päivystysavun numeroon 116117, hätänumeroon 112 tai tehdä turvapuhelinhälytyksen
Vaikka soittaisi ”väärään” numeroon, ammattilaisten tehtävä on selvittää ja auttaa eikä pallotella asiakasta. Lampinen ei puhuisi turhista päivystyskäynneistä, vaan ei-tarkoituksenmukaisista käynneistä.
Hätäkeskussoitoista noin kolmannes koskee kiireettömiä ongelmia, ja näistä lähes 80 prosenttia koskee ikääntyneitä. Kiireettömien tehtävien määrä on noussut vuosi vuodelta. Kun palvelua ei saada sieltä mistä pitäisi, eli perusterveydenhuollosta, sitä lähdetään hakemaan hätänumeron kautta. Koska päivystyskäynnit ovat erityisen raskaita ikääntyneille, käyntejä halutaan mahdollisuuksien mukaan vähentää.
Toinen kehittämisen kohde on sairaalatasoisten tutkimusten ja hoitojen vieminen potilaan luo. Tätä on Porin seudulla tehnyt jo useita vuosia Akuutti kotikeskus. Hyvinvointialueen myötä toiminta on laajentunut koko Satakuntaan. Tavoitteena on laajentaa mobiililääkäripäivystystä sekä Combilanssi-toimintaa koko Satakunnan hyvinvointialueelle.
Ensihoitaja ja sairaanhoitaja (ylempi AMK) Heikki Lampinen toimii hankekoordinaattorina Kestävän kasvun Satakunta -hankkeen liikkuvien palveluiden kehittämisessä. Kuva: Heli Kokko
Mobiilääkäritoiminnan aloitti Porin seudulla kymmenen vuotta sitten EL Katriina Lähteenmäki, joka vetää Liikkuvat palvelut -hanketta ja on Akuutti kotikeskus -vastuuyksikön päällikkö.
Heikki Lampinen puolestaan on ollut luomassa Combilanssi-toimintaa, joka on nykyään rekisteröity malli. Lampisen lisäksi toinen sairaanhoitaja ja hankekoordinaattori hankkeessa on Mari Ranta.
– Joukkue on tehnyt työn, me olemme vetureita.
Lampisen mukaan koko systeemi perustuu yhteistyöhön.
– Tiedän, että meillä on huippuosaamista, mutta olennaista on, miten hitsaudumme yhdeksi kokonaisuudeksi. Kaikkien mukana olevien ammattiryhmien on tunnettava ja arvostettava toistensa työtä. Pitää tietää mitä työkaveri tekee ja ammattilaiset pitää laittaa puhumaan keskenään.