Hektinen keikka rallihuipulle
Janne Mäenpää pääsi testaamaan mekaanikon taitojaan Toni Gardemeisterin TGS Worldwide -rallitiimissä.
Vesa-Pekka Järvelä
Kesä tarjosi lavialaissyntyiselle Janne Mäenpäälle mielenkiintoisen työkeikan. Hänet valittiin TGS Worldwide -tiimin mekaanikoksi rallin MM-osakilpailuun. Mäenpää sai tulikasteensa kansainväliseen rallimaailmaan Jyväskylän MM-rallissa.
– Škodan maahantuoja järjesti yhdessä TGS Wordwide -tiimin kanssa Škoda-mekaanikoille kilpailun, jossa pääpalkintona oli mahdollisuus toimia yhtenä TGS Worldwide -tiimin mekaanikoista Jyväskylän MM-osakilpailussa. Kisassa valittiin kolme pääpalkinnon voittajaa.
Kolmikkoon kuuluivat Mäenpää lisäksi Hanna Skantz ja Kimmo Korpi.
– Tapasimme ensi kertaa SM Pohjanmaa Rallin yhteydessä kesäkuussa Seinäjoella ja meillä synkkasi heti hyvin, kertoo automekaanikoksi ammattikoulusta 10 vuotta sitten valmistunut Mäenpää.
Kisaan lähetettiin parisataa ammattimaisesti toteutettua Service CAM -videota. Rinta-Joupin Autoliikkeessä Porissa työskentelevä Mäenpää kertoo, että voittajat valittiin videoiden perusteella.
Maahantuojan mukaan kilpailu muodostui erittäin korkeatasoiseksi.
– Parin minuutin mittaisella videolla käytiin auton alusta läpi määräaikaishuollon yhteydessä ja ilmoitetaan asiakkaalle kuluneista sekä viallisista osista.
Raskasta metallia kuuntelevaksi automekaanikoksi itseään luonnehtiva Mäenpää on viime vuosina saanut kattavan lisäkoulutuksen Škodan maahantuojalta. Puolitoista vuotta kestänyt Škodan HiTech-koulutus sisälsi kaiken mahdollisen auton tekniikasta.
MM-rallissa Mäenpää pääsi testaamaan rallimekaanikon taitojaan MM-sarjaa aikoinaan ajaneen Toni Gardemeisterin luotsaamassa TGS Worldwide -tiimissä.
– Tonin tiimi tarjoaa rallikuljettajille vuokralle kilpa-autoja ja huoltopalveluja. Tiimi kiertää rallin SM-sarjaa sekä yksittäisiä MM-osakilpailuita. Yksi niistä oli Viron Ott Tänakin voittoon päättynyt Suomen osakilpailu.
– Tunnen Škodat hyvin, mutta Jyskälässä käsittelyyn tulivat TGS Worldwide -tiimin täysveriset Škoda Fabia Rally2 Evo -kilpurit. Ne erosivat kieltämättä huomattavasti henkilöautojen huoltamisesta.
Muutenkin Mäenpäälle avautui Jyväskylän varikolla aivan uudenlainen maailma.
– Kokemus oli ensikertalaiselle ainutlaatuinen. Ympärillä pyöri Kalle Rovanperä ja muu maailman rallieliitti. Oli hienoa päästä lähietäisyydeltä seuraamaan varikkoalueen toimintoja. Katselin EK1:tä Harjulla ja pääsin myös WR2-luokassa ajavan Mikko Heikkilän Škodan kyytiin. Vauhti oli kieltämättä huimaa.
Rallipesti oli opettavainen kokemus, josta riittää ammennettavaa tulevaisuutta ajatellen.
– Pääsin viikonlopun ajaksi todelliselle näköalapaikalle. Sen myötä kipinä ralliin leimahti isompaan roihuun. Meitä kehotettiin soittamaan rohkeasti ensi vuoden pestiä ajatellen. Kokemuksen uudistaminen kiinnostaa, mutta ainakin toistaiseksi aion pitää kiinni työpaikastani kiinni. Ehkä ne rallivarikotkin silti vielä kutsuvat, lupaa porilaismekaanikko.