Moot­to­rin sel­vi­tyk­sen mu­kaan ajo­no­peu­den alen­ta­mi­nen 120 km/h -no­peu­des­ta 100 km/h no­peu­teen vä­hen­tää polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta yli 15 pro­sen­til­la. Moot­to­ri­tiel­lä vauh­din hi­das­ta­mi­nen on­nis­tuu tur­val­li­ses­ti il­man muun lii­ken­teen hait­taa­mis­ta.

Polt­to­ai­nei­den hin­to­jen raju nou­su on saa­nut mo­net au­toi­li­jat miet­ti­mään kei­no­ja liik­ku­mis­kus­tan­nus­ten alen­ta­mi­sek­si. Avai­mia ta­lou­del­li­seen aja­mi­seen ovat muun mu­as­sa en­na­koin­ti ja riit­tä­vät tur­va­vä­lit, jol­loin jar­ru­tuk­sia ja kiih­dy­tyk­siä tu­lee vä­hem­män, mut­ta myös ajo­no­peut­ta alen­ta­mal­la eri­tyi­ses­ti moot­to­ri­tie­no­peuk­sis­sa voi saa­vut­taa sääs­tö­jä polt­to­ai­ne­ku­luis­sa.

Tes­ti teh­tiin aja­mal­la kah­del­la eri au­tol­la 286 ki­lo­met­rin mat­ka moot­to­ri­tiel­lä Es­poos­ta Tur­kuun ja ta­kai­sin. Lenk­ki teh­tiin kum­mal­la­kin au­tol­la kah­teen ker­taan: en­sin 120 km/h ja sit­ten 100 km/h -no­peu­del­la. Au­toi­na käy­tet­tiin 1,2-lit­rai­sel­la ben­sii­ni­moot­to­ril­la va­rus­tet­tua Peu­ge­ot 308 SW -far­ma­ria sekä kak­si­lit­rai­sel­la die­sel­moot­to­ril­la va­rus­tet­tua isoa Vol­vo XC90 -ka­tu­maas­tu­ria.

Peu­ge­ot ku­lut­ti 120 km/h no­peu­del­la ben­sii­niä 5,8 l/100 km, kun taas sa­ta­sen vauh­dil­la polt­to­ai­net­ta ku­lui 4,9 l/100 km. Vol­von ku­lu­tus puo­les­taan ale­ni 7,8 lit­ras­ta 6,6 lit­raan sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä. Mo­lem­pien au­to­jen ku­lu­tus las­ki siis noin 15,5 pro­sent­tia. Ke­sä­kuun huip­pu­hin­noil­la edes­ta­kai­sen Tu­run reis­sun tait­toi alem­mal­la no­peu­del­la Peu­ge­o­til­la 6,6 ja Vol­vol­la 8,4 eu­roa edul­li­sem­min (ben­sii­ni 2,57 €/l, die­sel 2,44 €/l). Syys­kuun hin­noil­la sääs­töä ker­tyi puo­les­taan 5,2 ja 7,2 eu­roa (ben­sii­ni 2,03 €/l, die­sel 2,11 €/l).

– Sääs­tä­mi­sen vas­ta­puo­le­na on tie­ten­kin mat­ka-ajan pi­den­ty­mi­nen. Tes­ti­lenk­kim­me vei hi­taam­mal­la no­peu­del­la noin 20 mi­nuut­tia pi­dem­pään. Ko­ko­nais­lii­ken­ne­mää­ril­lä ker­rot­tu­na ai­ka­tap­pio on to­del­la mer­kit­tä­vä, mut­ta yk­sit­täi­sen ih­mi­sen va­paa­eh­toi­se­na sääs­tö­toi­me­na no­peu­den alen­ta­mi­nen eri­tyi­ses­ti moot­to­ri­tie­no­peuk­sis­sa toi­mii. Kaik­kien ih­mis­ten pa­kot­ta­mi­nen hi­taam­paan no­peu­teen no­peus­ra­joi­tuk­sia alen­ta­mal­la ei oli­si kan­san­ta­lou­del­li­ses­ti jär­ke­vää, Moot­to­rin pää­toi­mit­ta­ja Ei­la Par­vi­ai­nen to­te­aa.

Moot­to­rin ar­tik­ke­liin haas­ta­tel­tu Fin­nt­raf­fi­cin lii­ken­ne­kes­kus­pääl­lik­kö Kari Tark­ki vah­vis­taa, et­tä ajo­no­peu­det ovat pu­don­neet sel­väs­ti moot­to­ri­tie­o­suuk­sil­la sen jäl­keen, kun ke­sä­kuus­sa polt­to­ai­nei­den hin­nat nou­si­vat kaik­kein kor­keim­mal­le ta­sol­le. Tar­kin mu­kaan au­toi­li­jat ovat pu­dot­ta­neet no­peuk­sia yk­si­no­maan moot­to­ri­teil­lä.

– Ih­mi­set ovat fik­su­ja: au­toi­li­jat tie­tä­vät, et­tä moot­to­ri­tie­no­peuk­sis­sa ku­lu­tus kas­vaa mer­kit­tä­väs­ti enem­män kuin al­hai­sem­mis­sa no­peuk­sis­sa.

Ar­tik­ke­li löy­tyy ko­ko­nai­suu­des­saan Moot­to­ris­ta 10–11/2022, joka il­mes­tyy kes­ki­viik­ko­na 26.10. Leh­den voi lu­kea il­mes­ty­mis­päi­väs­tä al­ka­en myös säh­köi­se­nä ir­to­nu­me­ro­na Leh­ti­luu­kun kaut­ta.