Reip­paas­ti pak­ka­sen puo­lel­le pai­nu­va läm­pö­mit­ta­ri vai­kut­taa kaik­kiin au­toi­li­joi­hin. Sil­loin osa au­toi­luun tar­vit­ta­vas­ta ener­gi­as­ta ku­luu au­ton läm­mit­tä­mi­seen sen voi­man­läh­tees­tä riip­pu­mat­ta. Myös lumi ja soh­jo vie­vät au­tol­ta enem­män ener­gi­aa ver­rat­tu­na kui­vil­la teil­lä aja­mi­seen.

Suo­mes­sa on jo pal­jon hyb­ri­di- ja täys­säh­kö­au­to­ja, mut­ta nii­den toi­min­ta­var­muus tal­vi­ke­leil­lä mie­ti­tyt­tää edel­leen mo­nia. Au­to­a­lan tie­do­tus­kes­kuk­sen mu­kaan Suo­mes­sa on vuon­na 2022 yli 130 000 hyb­ri­di- tai täys­säh­kö­au­toa.

– Säh­kö­au­ton tal­vi­käyt­töä ei tar­vit­se aras­tel­la, sil­lä ko­val­la pak­ka­sel­la säh­kö­au­to käyn­nis­tyy jopa var­mem­min kuin polt­to­moot­to­ri­au­to. Sen ak­ku ei jää­dy ei­kä moot­to­ri­öl­jy jäh­me­ty. Ajo­neu­vo myös käyn­nis­te­tään eri ta­val­la, kun start­ti­moot­to­ria ei tar­vi­ta käyn­nis­tä­mi­seen, sa­noo Ka­mu­xin maa­joh­ta­ja Jani Koi­vu.

Säh­kö­au­toa pi­tää kui­ten­kin val­mis­tau­tua la­taa­maan use­am­min kuin läm­pi­mäl­lä ke­lil­lä, sil­lä kyl­mä il­ma vaa­tii enem­män ener­gi­aa. La­taus­vä­li ly­he­nee, kos­ka osa akun vir­ras­ta me­nee ajo­neu­von läm­mit­tä­mi­seen. Säh­kö­au­ton etu­na kui­ten­kin on, et­tä se läm­pi­ää heti käyn­nis­tet­tä­es­sä, vaik­ka esi­läm­mi­tys­tä ei oli­si.

Kun läm­pö­ti­la las­kee, niin säh­kö­au­to­jen toi­min­ta­mat­ka ly­he­nee sen­kin vuok­si, et­tä tal­vi­ke­lit li­sää­vät ku­lu­tus­ta myös ajos­sa – lumi, soh­jo, kyl­män il­man suu­rem­pi il­man­vas­tus sekä pak­ka­sen kan­gis­ta­va vai­ku­tus au­toon li­sää­vät ajo­vas­tus­ta.

– Säh­kö­au­toi­li­jan kan­nat­taa ol­la la­tauk­ses­sa tark­kaa­vai­sem­pi ja suun­ni­tel­mal­li­sem­pi kuin ke­sä­ai­kaan. On tär­keä var­mis­taa, et­tei ak­ku pää­se lii­an tyh­jäk­si sil­loin, kun jät­tää au­ton sei­so­maan kyl­mään il­man et­tä tar­jol­la on la­taus­mah­dol­li­suut­ta. Käyn­nis­tä­mi­nen vie ai­na vir­taa ja sik­si tu­lee muis­taa, et­tä säh­köä on rii­tet­tä­vä myös aja­mi­seen lä­him­mäl­le la­taus­pis­teel­le. Kyse on kui­ten­kin nor­maa­lis­ta tal­vi­au­toi­luun liit­ty­väs­tä suun­ni­tel­mal­li­suu­des­ta, jota kaik­kien au­toi­li­joi­den oli­si hyvä omak­sua osak­si tur­val­lis­ta lii­ken­ne­käy­tös­tä”, Koi­vu muis­tut­taa.

Säh­kö­au­to kan­nat­taa la­da­ta yön ai­ka­na. Jois­sa­kin säh­kö­au­to­mal­leis­sa on etä­oh­jaus, jol­loin läm­mi­tyk­sen voi käyn­nis­tää esi­mer­kik­si pu­he­lin­so­vel­luk­sel­la. Vaik­ka esi­läm­mi­tys­tä ei oli­si, säh­kö­au­to läm­pi­ää heti kun sen käyn­nis­tää, jol­loin ik­ku­nat su­la­vat no­pe­as­ti ja si­sä­läm­pö­ti­la on miel­lyt­tä­vä.

Täys­säh­kö­au­to on tal­vel­la toi­min­ta­var­mem­pi kuin polt­to­moot­to­ri­au­to. Säh­kö­au­to käyn­nis­tyy ko­val­la­kin pak­ka­sel­la, kos­ka sen ak­ku ei jää­dy ei­kä polt­to­ai­ne hyy­dy tank­kiin.

Tal­vel­la läm­mit­tä­mi­nen syö au­ton ener­gi­aa, oli sit­ten kyse polt­to­moot­to­ri- tai säh­kö­au­tos­ta. Ko­vil­la pak­ka­sil­la säh­kö­au­ton ajo­kan­ta­ma voi hie­man ly­hen­tyä, mut­ta ta­val­li­ses­sa kau­pun­ki­a­jos­sa ero leu­dom­mas­sa läm­pö­ti­las­sa aja­mi­seen ei ole mer­kit­tä­vä.