Tur­val­li­suus lii­ken­tees­sä on mo­nen asi­an sum­ma: sii­hen vai­kut­ta­vat muun mu­as­sa ajo­neu­vot, lii­ken­neym­pä­ris­tö ja sään­te­ly. Suu­ri mer­ki­tys on myös it­se ajo­neu­von kul­jet­ta­jan toi­min­nal­la ja ajo­kun­nol­la.

On­net­to­muus­tie­toins­ti­tuut­ti OTIn vuo­den 2020 ti­las­ton mu­kaan kuo­le­maan joh­ta­neis­ta moot­to­ri­a­jo­neu­vo-on­net­to­muuk­sis­ta 64 pro­sen­tis­sa oli mu­ka­na kul­jet­ta­jan ti­laan liit­ty­vä taus­ta­ris­ki. Täl­lai­sia ovat muun mu­as­sa al­ko­ho­li, sai­raus, vä­sy­mys ja mie­len­ti­laan liit­ty­vä te­ki­jä.

Kul­jet­ta­jan mie­len­ti­laan liit­ty­vä hen­ki­nen kuor­mi­tus nou­si eri­tyi­ses­ti län­si­suo­ma­lais­ten osal­ta esiin myös Lä­hi­Ta­pi­o­lan teet­tä­mäs­sä ky­se­lys­sä*.

Po­rin ja Rau­man seu­dul­la asu­vat au­toi­le­vat muu­al­la Suo­mes­sa asu­via use­am­min voi­mak­kaan tun­ne­ti­lan val­las­sa. Ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta län­si­suo­ma­lai­sis­ta 31 pro­sent­tia ker­toi aja­neen­sa kiih­ty­nee­nä. Koko Suo­men osal­ta vas­taa­va luku oli 23 pro­sent­tia.

Lä­hi­Ta­pi­o­la Län­si-Suo­men va­hin­ko­tar­kas­ta­ja Jus­si Wes­ter­gård pi­tää tu­lok­sia huo­les­tut­ta­vi­na ja nä­kee ris­ke­jä eri­tyi­ses­ti ohi­tus­ti­lan­teis­sa.

– Tu­los on hät­käh­dyt­tä­vä ja he­rät­tää il­man muu­ta huol­ta tie­lii­ken­ne­tur­val­li­suu­des­ta, sil­lä kiih­ty­mys vai­kut­taa kul­jet­ta­jan ha­vain­noin­ti­ky­kyyn ja ti­lan­ne­ar­vi­oon. Eri­tyi­ses­ti han­ka­lil­la tal­vi­ke­leil­lä ajo­no­peu­det pu­to­a­vat ja syn­tyy use­am­man ajo­neu­von jo­no­ja. Tämä ai­heut­taa osas­sa kul­jet­ta­jia är­ty­mys­tä, jon­ka seu­rauk­se­na teh­dään to­del­la ris­ki­alt­tii­ta ohi­tuk­sia.

Ky­se­lys­sä kiih­ty­mys ja muut voi­mak­kaat tun­ne­ti­lat ko­ros­tu­vat vas­taa­jil­la, joi­den ta­lou­des­sa asuu yk­si tai use­am­pi lap­si. Lu­vut ovat jopa yli kak­sin­ker­tai­sia ver­rat­tu­na ta­louk­siin, jois­sa ei ole lap­sia.

– Kiih­ty­mys on ym­mär­ret­tä­vää mut­ta myös eri­tyi­sen ris­ki­al­tis­ta, jos kyy­dis­sä on lap­sia. Va­kuu­tu­syh­ti­ö­nä olem­me tie­tys­ti apu­na pa­him­man­kin sat­tu­es­sa, mut­ta ih­mis­ten hen­gen ja ter­vey­den va­hin­ko­jen seu­rauk­set mi­ta­taan usein ai­van muus­sa kuin ra­has­sa, Wes­ter­gård pai­not­taa.

Län­si-Suo­mes­sa tu­lok­sia se­lit­tä­vät Wes­ter­går­din mu­kaan eri­tyi­ses­ti vilk­kaas­ti lii­ken­nöi­dyt kak­si­kais­tai­set Val­ta­tie 8 ja Val­ta­tie 2.

– Mo­lem­mil­la ka­peil­la teil­lä on pal­jon ris­teyk­siä ja liit­ty­miä, mikä te­kee lii­ken­tees­tä syk­lis­tä ja ai­heut­taa no­peuk­sien vaih­te­lua. Tämä vaa­tii kul­jet­ta­jal­ta jat­ku­vas­ti sekä kär­si­väl­li­syyt­tä et­tä tark­kaa­vai­suut­ta va­hin­ko­jen vält­tä­mi­sek­si. Ku­vaa­vaa on, et­tä esi­mer­kik­si am­bu­lans­sien siir­to­a­jot teh­dään usein Eu­ran ja Sä­ky­län kaut­ta.

So­pi­va mää­rä stres­siä voi jopa pa­ran­taa suo­ri­tus­ky­kyä, mut­ta lii­an suu­rek­si kas­va­es­saan se hei­ken­tää suo­ri­tus­ta. Mie­len hy­vin­voin­nin asi­an­tun­ti­ja JP Ja­ko­sen mu­kaan hen­ki­nen kuor­mi­tus on ol­lut vii­me ai­koi­na py­sy­vän ajan­koh­tai­nen ai­he.

– Vuo­den­vaih­teen kii­reet ovat nyt jää­neet taak­se, mut­ta ym­pä­röi­vä maa­il­ma ei muut­tu­nut yh­tä ai­kaa vuo­si­lu­vun kans­sa. Ta­val­li­sen ar­jen pyö­rit­tä­mi­sen lo­mas­sa moni jou­tuu mu­reh­ti­maan esi­mer­kik­si ener­gi­an ja ruo­an hin­nan nou­sun ai­heut­ta­mia on­gel­mia.

Stres­siä, kiih­ty­mys­tä ja mui­ta voi­mak­kai­ta tun­ne­ti­lo­ja ai­heut­ta­vat asi­at ovat siis sa­man­kal­tai­sia kuin en­nen­kin, mut­ta epä­va­kaa maa­il­man­ti­lan­ne voi muut­taa nii­den mit­ta­suh­tei­ta. Yk­si­löi­den suh­tau­tu­mi­sen ja ky­ky­jen vä­lil­lä on kui­ten­kin ero­ja.

– Voi­mak­kaat tun­ne­ti­lat ovat usein ly­hy­tai­kai­sia, sil­lä ne tu­le­vat ja me­ne­vät eri syis­tä meil­lä kul­la­kin. Py­sy­väm­piä asi­oi­ta ovat esi­mer­kik­si ih­mis­ten eri­lai­set luon­ne­tyy­pit ja kyky hal­li­ta stres­siä. Jot­kut ovat läh­tö­koh­tai­ses­ti räis­ky­väm­piä kuin toi­set, ja osa pys­tyy toi­mi­maan oi­kein hy­vin hen­ki­ses­ti kuor­mit­ta­vas­sa­kin ti­lan­tees­sa, Ja­ko­nen poh­tii.

Au­toi­lun yh­tey­des­sä kiih­ty­myk­ses­tä pu­hu­taan usein rat­ti­rai­vo­na. Ja­ko­sen mu­kaan asi­as­sa voi kui­ten­kin näh­dä kak­si puol­ta.

– Usein käy niin, et­tä au­toon as­tu­es­sa kaik­ki muut­tuu. Pa­him­mil­laan au­to on kuin so­si­aa­li­sen me­di­an esi­as­te, jos­sa pu­ram­me tun­tei­tam­me mui­hin ih­mi­siin omas­sa kup­las­sam­me ol­len sa­mal­la vaa­rak­si it­sel­lem­me ja muil­le. Toi­saal­ta au­to voi par­haim­mil­laan tar­jo­ta joil­le­kin jopa te­ra­peut­ti­sen ti­lan, jos­sa kiih­ty­mys häl­ve­nee. Tär­kein­tä on tun­nis­taa, mi­ten it­se tyy­pil­li­ses­ti toi­mii.

Reposaaressa asuva JP Jakonen on tunnettu muun muassa Stressivapaa johtaja -podcastista sekä kirjoittamistaan kirjoista.

Reposaaressa asuva JP Jakonen on tunnettu muun muassa Stressivapaa johtaja -podcastista sekä kirjoittamistaan kirjoista.

Vink­ke­jä au­toi­li­jan tun­ne­ti­lo­jen hal­lin­taan

1. Älä läh­de aja­maan voi­mak­kaas­sa tun­ne­ti­las­sa. Jos olet kiih­ty­nyt, hen­gi­tä kol­me ker­taa rau­hal­li­ses­ti si­sään ja ulos en­nen moot­to­rin käyn­nis­tä­mis­tä.

2. Py­säh­dy het­kek­si, jos esi­mer­kik­si kiih­ty­mys tai jär­ky­tys yl­lät­tää kes­ken mat­kan. Oli syy taus­tal­la mikä ta­han­sa, on mat­ka syy­tä kes­keyt­tää, kun­nes tun­ne­ti­la on lie­ven­ty­nyt tai men­nyt ohit­se. Täs­sä voit hyö­dyn­tää myös koh­dan 1 hen­gi­tys­har­joi­tus­ta.

3. Huo­leh­di kul­jet­ta­jas­ta. Jos huo­maat kul­jet­ta­jan ole­van voi­mak­kaan tun­ne­ti­lan val­las­sa, pyri rau­hoit­te­le­maan hän­tä ja ke­ho­ta tar­vit­ta­es­sa py­säh­ty­mään.

4. Jos mat­kus­tat las­ten kans­sa, mat­kus­ta hei­dän eh­doil­laan. Eri­tyi­ses­ti pi­dem­mil­lä ajo­mat­koil­la tau­ko­ja on hyvä pi­tää riit­tä­väs­ti, jot­ta tun­nel­ma säi­lyy rau­hal­li­se­na niin mat­kus­ta­jil­la kuin kul­jet­ta­jal­la­kin.

*Lä­hi­Ta­pi­o­lan teet­tä­mään Ar­jen kat­saus -ky­se­ly­tut­ki­muk­seen osal­lis­tui 5.–26.1.2022 kaik­ki­aan 5 796 suo­ma­lais­ta. Lä­hi­Ta­pi­o­la Län­si-Suo­men toi­min­ta-alu­eel­ta vas­taa­jia oli 388. Ky­se­lyn to­teut­ti Kan­tar TNS. Tu­los­ten ti­las­tol­li­nen vir­he­mar­gi­naa­li on koko maan ta­sol­la noin +/- 1,3 pro­sent­tiyk­sik­köä ja Lä­hi­Ta­pi­o­la Län­si-Suo­men alu­eel­la noin +/- 5,0 pro­sent­tiyk­sik­köä.