Renkaat ajoissa vaihtoon! Talvi lähenee vääjäämättä ja pian on vaihtorumban aika
Rengasasioissa ei kannata pihistellä. Hinta ja laatu kulkevat käsi kädessä.
Ari Anteroinen
Vuodesta 1988 alalla ollut rengasmestari ja -myyjä Esa-Pekka Kari on oikea mies kertomaan, kuinka pitkä on renkaiden käyttöikä. Hän vastailee kysymyksiin Eurajoella Rengasmarket-ketjuun kuuluvassa Vanne- ja Rengaspalvelu Mäkelä Oy:ssä.
– Renkaan käyttöikä on paljon siitä kiinni, missä ajelee. Jos on pelkästään maantieajoa ja mennään rajoitusten mukaan, kilometrimäärät voivat olla aika isojakin. Virallisesti lukemat vaihtelee 15 000 ja 25 000 kilometrin välillä. Kaupunkiajossa renkaat kuluvat nopeammin. Tietysti myös rengasvalmistajien välillä on eroja, VRP:n mies vastaa.
– On edullisempiakin renkaita, jotka eivät niin äkkiä kulu, mutta muut ominaisuudet ovat sitten hinnan mukaiset.
Vanha kikka, kahden euron kolikko, on edelleen paras keino urasyvyyden mittaamiseen. Jos kolikon 4 milliä leveä hopeareunusta näkyy renkaan kuviopalan alta, on renkaiden uusimisen aika.
– Renkaissa on myös kulumisvaroitin. Uran pohjalla on korkeampi kohta, 1,6 milliä. Jos se kohta ei enää tunnu, kun sormella vetää edestakaisin, kyseessä on sakkorengas, Kari huomauttaa.
Rengasasioissa ei kannata olla pihi. Joskus tullaan vaihtamaan renkaat vasta, kun on jo kankaat näkyvissä.
– Renkaisiin kannattaa panostaa. Kalliimman ja huokeamman renkaan eroa ei ehkä aina huomaa, mutta erot tulevat esiin ääritilanteissä. Sen huomaa vaikka jarrutusmatkassa ja vierivastuksissa. Hinta ja laatu menevät käsi kädessä, Kari toteaa.
Miten vanhat renkaat pitää kierrättää?
– Kun tulee renkaat vaihtamaan uusiin, niin vanhat saa jättää tänne. Kierrätysmaksu on kuitenkin jo maksettu ostettaessa. Ei vanhoja renkaita kannata kotinurkissa säästellä. Renkaissa on paljon kaikkea, mitä saadaan hyödynnettyä, ihan bitumista lähtien.
Talvi lähenee vääjäämättä ja se tietää, että pian on vaihtorumban aika.
– Kannattaisi ennakoida ja seurata kymmenen vuorokauden sääennusteita. Jos yöpakkasia tulee, niin varmasti tulee ne lumetkin jossain vaiheessa.
– Ja yleensä se on vielä aina viikonloppu. Sunnuntaina maa on valkoinen ja seuraavana aamuna tupa on täynnä, huokaisee Kari.
Renkaita kehitetään koko ajan.
– Esimerkiksi vierivastuksesta on pyritty saamaan mahdollisimman pieni ja hyvällä pidolla. Tätä varsinkin isommat rengasvalmistajat korostavat. Eli kyse on turvallisuudesta. Siinä on monta monessa, tietää Kari.