Ari An­te­roi­nen

Vuo­des­ta 1988 alal­la ol­lut ren­gas­mes­ta­ri ja -myy­jä Esa-Pek­ka Kari on oi­kea mies ker­to­maan, kuin­ka pit­kä on ren­kai­den käyt­töi­kä. Hän vas­tai­lee ky­sy­myk­siin Eu­ra­jo­el­la Ren­gas­mar­ket-ket­juun kuu­lu­vas­sa Van­ne- ja Ren­gas­pal­ve­lu Mä­ke­lä Oy:ssä.

– Ren­kaan käyt­töi­kä on pal­jon sii­tä kiin­ni, mis­sä aje­lee. Jos on pel­käs­tään maan­tie­a­joa ja men­nään ra­joi­tus­ten mu­kaan, ki­lo­met­ri­mää­rät voi­vat ol­la ai­ka iso­ja­kin. Vi­ral­li­ses­ti lu­ke­mat vaih­te­lee 15 000 ja 25 000 ki­lo­met­rin vä­lil­lä. Kau­pun­ki­a­jos­sa ren­kaat ku­lu­vat no­pe­am­min. Tie­tys­ti myös ren­gas­val­mis­ta­jien vä­lil­lä on ero­ja, VRP:n mies vas­taa.

– On edul­li­sem­pi­a­kin ren­kai­ta, jot­ka ei­vät niin äk­kiä kulu, mut­ta muut omi­nai­suu­det ovat sit­ten hin­nan mu­kai­set.

Van­ha kik­ka, kah­den eu­ron ko­lik­ko, on edel­leen pa­ras kei­no ura­sy­vyy­den mit­taa­mi­seen. Jos ko­li­kon 4 mil­liä le­veä ho­pe­a­reu­nus­ta nä­kyy ren­kaan ku­vi­o­pa­lan al­ta, on ren­kai­den uu­si­mi­sen ai­ka.

– Ren­kais­sa on myös ku­lu­mis­va­roi­tin. Uran poh­jal­la on kor­ke­am­pi koh­ta, 1,6 mil­liä. Jos se koh­ta ei enää tun­nu, kun sor­mel­la ve­tää edes­ta­kai­sin, ky­sees­sä on sak­ko­ren­gas, Kari huo­maut­taa.

Ren­ga­sa­si­ois­sa ei kan­na­ta ol­la pihi. Jos­kus tul­laan vaih­ta­maan ren­kaat vas­ta, kun on jo kan­kaat nä­ky­vis­sä.

– Ren­kai­siin kan­nat­taa pa­nos­taa. Kal­liim­man ja huo­ke­am­man ren­kaan eroa ei eh­kä ai­na huo­maa, mut­ta erot tu­le­vat esiin ää­ri­ti­lan­teis­sä. Sen huo­maa vaik­ka jar­ru­tus­mat­kas­sa ja vie­ri­vas­tuk­sis­sa. Hin­ta ja laa­tu me­ne­vät käsi kä­des­sä, Kari to­te­aa.

Mi­ten van­hat ren­kaat pi­tää kier­rät­tää?

– Kun tu­lee ren­kaat vaih­ta­maan uu­siin, niin van­hat saa jät­tää tän­ne. Kier­rä­tys­mak­su on kui­ten­kin jo mak­set­tu os­tet­ta­es­sa. Ei van­ho­ja ren­kai­ta kan­na­ta ko­ti­nur­kis­sa sääs­tel­lä. Ren­kais­sa on pal­jon kaik­kea, mitä saa­daan hyö­dyn­net­tyä, ihan bi­tu­mis­ta läh­tien.

Tal­vi lä­he­nee vää­jää­mät­tä ja se tie­tää, et­tä pian on vaih­to­rum­ban ai­ka.

– Kan­nat­tai­si en­na­koi­da ja seu­ra­ta kym­me­nen vuo­ro­kau­den sää­en­nus­tei­ta. Jos yö­pak­ka­sia tu­lee, niin var­mas­ti tu­lee ne lu­met­kin jos­sain vai­hees­sa.

– Ja yleen­sä se on vie­lä ai­na vii­kon­lop­pu. Sun­nun­tai­na maa on val­koi­nen ja seu­raa­va­na aa­mu­na tupa on täyn­nä, huo­kai­see Kari.

Ren­kai­ta ke­hi­te­tään koko ajan.

– Esi­mer­kik­si vie­ri­vas­tuk­ses­ta on py­rit­ty saa­maan mah­dol­li­sim­man pie­ni ja hy­väl­lä pi­dol­la. Tätä var­sin­kin isom­mat ren­gas­val­mis­ta­jat ko­ros­ta­vat. Eli kyse on tur­val­li­suu­des­ta. Sii­nä on mon­ta mo­nes­sa, tie­tää Kari.