Satakunnassa joka kolmas on ollut liki rattiin nukahtamista
Merkittävä osa Satakunnassa asuvista on ajanut vaarallisen väsyneenä, selviää LähiTapiolan kyselystä.
Merkittävä osa Satakunnassa asuvista on ajanut vaarallisen väsyneenä, selviää LähiTapiolan kyselystä. Vastaajien joukosta löytyy myös rattiin nukahtaneita ja nukahtaneen kyydissä olleita.
Syksy on paitsi sateiden ja myrskyjen myös kaamosoireiden aikaa. Oireista autoilijoille erityisen vaarallinen on väsymys. Ajaminen huonossa vireystilassa aiheuttaa vaaratilanteita ympäri vuoden, mutta nyt asiaan on syytä kiinnittää erityistä huomiota.
– Syksy tuo tullessaan pimeyden lisäksi teillä liikkuvat hirvieläimet sekä huonot ajokelit sateiden ja ensimmäisten liukkaiden myötä. Näihin kun yhdistetään huonokuntoiset renkaat ja väsynyt kuljettaja, kasvaa vahinkojen riski merkittävästi, kertoo LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkotarkastaja Jussi Westergård.
LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyssä selvitettiin Satakunnassa asuvilta vaaratilanteita, joihin he ovat joutuneet liikenteessä. Merkittävässä osassa vastauksista korostui ajaminen niin väsyneenä, että se on vaaraksi turvallisuudelle.
Yhteensä 33 prosenttia vastaajista kertoo olleensa itse lähellä nukahtaa rattiin. Lähellä nukahtamista käyneen kuljettajan kyydissä sanoo olleensa 11 prosenttia kyselyyn vastanneista. Kahdeksan prosenttia on nukahtanut rattiin tai ollut kyydissä, kun kuljettaja on nukahtanut.
Onnettomuustutkintalautakunnat ovat arvioineet, että väsymys on Suomessa osasyy joka viidenteen moottoriajoneuvon tai moottoriajoneuvojen väliseen kuolonkolariin. Huonoon vireystilaan liittyvät onnettomuudet eivät ole harvinaisia Länsi-Suomessakaan.
– Valitettavasti noin kerran kahdessa kuukaudessa tulee vastaan tapaus, jossa tieltä suistuminen on todennäköisesti aiheutunut väsymyksestä, arvioi Westergård.
Liikenneturvan vuosina 2017 ja 2020 toteuttamien kyselyjen mukaan yli puolet suomalaisista kertoo ajavansa väsyneenä pitkien matkojen tai työn vuoksi. Ajokuntoaan kertoi väsymyksen vuoksi arvioineensa noin 40 prosenttia vastaajista.
Satakunnan ja Vakka-Suomen kolariautoja yli 35 vuoden ajan arvioinut Westergård arvelee, että vaarallisen väsyneenä ajaminen liittyy seudulla vaihtoehtoisten liikkumistapojen puutteeseen sekä nuorilla että aikuisilla.
– Täällä päin välimatkat ovat pitkiä eikä julkinen liikenne kykene vastaamaan asukkaiden tarpeisiin, joten usein ainoa vaihtoehto on kulkea omalla ajoneuvolla. Työmatkojen lisäksi matkat oppilaitoksiin ovat pitkiä, ja siksi 15–18 ikävuoden välissä on todellinen tarve hankkia nuorellekin ajoneuvo. Maakunnan mopoautokanta onkin maamme suurimpia.
– Nuorista olen erityisen huolissani. Heidän ajonsa ajoittuvat usein viikonloppuihin ja yöaikaan, ajokokemus on vielä vähäistä ja käytössä on monesti perheen kakkosauto. Nämä yhdistettynä väsymykseen voivat johtaa hyvin surullisiin seurauksiin.
Väsymyksen aiheuttamia onnettomuuksia auttavat ehkäisemään esimerkiksi teiden tärinäurat ja uudempien
autojen kaistavahdit. Paras keino vahingon välttämiseen on silti kuljettajan ja kyydissä olevien oma toiminta.