Mer­kit­tä­vä osa Sa­ta­kun­nas­sa asu­vis­ta on aja­nut vaa­ral­li­sen vä­sy­nee­nä, sel­vi­ää Lä­hi­Ta­pi­o­lan ky­se­lys­tä. Vas­taa­jien jou­kos­ta löy­tyy myös rat­tiin nu­kah­ta­nei­ta ja nu­kah­ta­neen kyy­dis­sä ol­lei­ta.

Syk­sy on pait­si sa­tei­den ja myrs­ky­jen myös kaa­mo­soi­rei­den ai­kaa. Oi­reis­ta au­toi­li­joil­le eri­tyi­sen vaa­ral­li­nen on vä­sy­mys. Aja­mi­nen huo­nos­sa vi­reys­ti­las­sa ai­heut­taa vaa­ra­ti­lan­tei­ta ym­pä­ri vuo­den, mut­ta nyt asi­aan on syy­tä kiin­nit­tää eri­tyis­tä huo­mi­o­ta.

– Syk­sy tuo tul­les­saan pi­mey­den li­säk­si teil­lä liik­ku­vat hir­vie­läi­met sekä huo­not ajo­ke­lit sa­tei­den ja en­sim­mäis­ten liuk­kai­den myö­tä. Näi­hin kun yh­dis­te­tään huo­no­kun­toi­set ren­kaat ja vä­sy­nyt kul­jet­ta­ja, kas­vaa va­hin­ko­jen ris­ki mer­kit­tä­väs­ti, ker­too Lä­hi­Ta­pi­o­la Län­si-Suo­men va­hin­ko­tar­kas­ta­ja Jus­si Wes­ter­gård.

Lä­hi­Ta­pi­o­lan Ar­jen kat­saus -ky­se­lys­sä sel­vi­tet­tiin Sa­ta­kun­nas­sa asu­vil­ta vaa­ra­ti­lan­tei­ta, joi­hin he ovat jou­tu­neet lii­ken­tees­sä. Mer­kit­tä­väs­sä osas­sa vas­tauk­sis­ta ko­ros­tui aja­mi­nen niin vä­sy­nee­nä, et­tä se on vaa­rak­si tur­val­li­suu­del­le.

Yh­teen­sä 33 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta ker­too ol­leen­sa it­se lä­hel­lä nu­kah­taa rat­tiin. Lä­hel­lä nu­kah­ta­mis­ta käy­neen kul­jet­ta­jan kyy­dis­sä sa­noo ol­leen­sa 11 pro­sent­tia ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta. Kah­dek­san pro­sent­tia on nu­kah­ta­nut rat­tiin tai ol­lut kyy­dis­sä, kun kul­jet­ta­ja on nu­kah­ta­nut.

On­net­to­muus­tut­kin­ta­lau­ta­kun­nat ovat ar­vi­oi­neet, et­tä vä­sy­mys on Suo­mes­sa osa­syy joka vii­den­teen moot­to­ri­a­jo­neu­von tai moot­to­ri­a­jo­neu­vo­jen vä­li­seen kuo­lon­ko­la­riin. Huo­noon vi­reys­ti­laan liit­ty­vät on­net­to­muu­det ei­vät ole har­vi­nai­sia Län­si-Suo­mes­sa­kaan.

–  Va­li­tet­ta­vas­ti noin ker­ran kah­des­sa kuu­kau­des­sa tu­lee vas­taan ta­paus, jos­sa tiel­tä suis­tu­mi­nen on to­den­nä­köi­ses­ti ai­heu­tu­nut vä­sy­myk­ses­tä, ar­vi­oi Wes­ter­gård.

Lii­ken­ne­tur­van vuo­si­na 2017 ja 2020 to­teut­ta­mien ky­se­ly­jen mu­kaan yli puo­let suo­ma­lai­sis­ta ker­too aja­van­sa vä­sy­nee­nä pit­kien mat­ko­jen tai työn vuok­si. Ajo­kun­to­aan ker­toi vä­sy­myk­sen vuok­si ar­vi­oi­neen­sa noin 40 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta.

Sa­ta­kun­nan ja Vak­ka-Suo­men ko­la­ri­au­to­ja yli 35 vuo­den ajan ar­vi­oi­nut Wes­ter­gård ar­ve­lee, et­tä vaa­ral­li­sen vä­sy­nee­nä aja­mi­nen liit­tyy seu­dul­la vaih­to­eh­tois­ten liik­ku­mis­ta­po­jen puut­tee­seen sekä nuo­ril­la et­tä ai­kui­sil­la.

– Tääl­lä päin vä­li­mat­kat ovat pit­kiä ei­kä jul­ki­nen lii­ken­ne ky­ke­ne vas­taa­maan asuk­kai­den tar­pei­siin, jo­ten usein ai­noa vaih­to­eh­to on kul­kea omal­la ajo­neu­vol­la. Työ­mat­ko­jen li­säk­si mat­kat op­pi­lai­tok­siin ovat pit­kiä, ja sik­si 15–18 ikä­vuo­den vä­lis­sä on to­del­li­nen tar­ve hank­kia nuo­rel­le­kin ajo­neu­vo. Maa­kun­nan mo­po­au­to­kan­ta on­kin maam­me suu­rim­pia.

– Nuo­ris­ta olen eri­tyi­sen huo­lis­sa­ni. Hei­dän ajon­sa ajoit­tu­vat usein vii­kon­lop­pui­hin ja yö­ai­kaan, ajo­ko­ke­mus on vie­lä vä­häis­tä ja käy­tös­sä on mo­nes­ti per­heen kak­ko­sau­to. Nämä yh­dis­tet­ty­nä vä­sy­myk­seen voi­vat joh­taa hy­vin su­rul­li­siin seu­rauk­siin.

Vä­sy­myk­sen ai­heut­ta­mia on­net­to­muuk­sia aut­ta­vat eh­käi­se­mään esi­mer­kik­si tei­den tä­ri­nä­u­rat ja uu­dem­pien

au­to­jen kais­ta­vah­dit. Pa­ras kei­no va­hin­gon vält­tä­mi­seen on sil­ti kul­jet­ta­jan ja kyy­dis­sä ole­vien oma toi­min­ta.