Ylei­sim­piä vaa­ran­paik­ko­ja, jois­sa au­to hel­pos­ti vau­ri­oi­tuu, ovat park­ki­pai­kat. Va­hin­ko sat­tuu esi­mer­kik­si niin, et­tä tuu­li tart­tuu au­ki ole­vaan au­ton oveen ja ko­laut­taa sen vas­ten naa­pu­ri­au­ton kyl­keä.

Sa­ta­Lom­mon yrit­tä­jä, uk­rai­na­lais­taus­tai­nen Vi­ta­lii Gonc­ha­ren­ko on PDR-oi­kai­su­tek­nii­kan spe­si­a­lis­ti. PDR tek­niik­ka tar­koit­taa lom­mon oi­kai­sua il­man maa­laus­ta. PDR-tek­nii­kaa voi­daan käyt­tää, kun maa­li­pin­ta on säi­ly­nyt eh­jä­nä, ja vau­ri­oa­lue on enin­tään noin jää­kie­kon ko­koi­nen.

Me­ne­tel­mä on ylei­nen kes­ki-Eu­roo­pas­sa, jos­sa voi­mak­kaat ra­e­kuu­rot ja muut sää­il­mi­öt ai­heut­ta­vat kol­hu­ja au­toi­hin. Suo­mes­sa PDR tek­niik­ka on vie­lä tun­te­mat­to­mam­pi.

– Joku ky­syi, et­tä on­ko teil­lä sel­lai­nen mag­neet­ti tai imu­kup­pi, jol­la au­ton pel­tiä suo­ris­te­taan. Sa­noin, et­tä ei, ei se toi­mi sil­lä ta­val­la, Gonc­ha­ren­ko nau­raa.

Sen si­jaan PDR spe­si­a­lis­tin työ­ka­lui­hin kuu­luu pit­kä rivi eri­lai­sia kouk­ku­ja, joil­la pel­tiä työs­te­tään suo­rak­si. Työ vaa­tii ko­ke­mus­ta ja kä­den­tai­toa. Ul­ko­mail­ta op­pin­sa hank­ki­nut Gonc­ha­ren­ko on Po­rin ai­noa PDR-oi­kai­su­tek­niik­kaan kes­kit­ty­nyt lom­mon kor­jaa­ja.

PDR-tek­nii­kan pa­ras puo­li on se, et­tei lom­mo­koh­taa tar­vit­se maa­la­ta uu­del­leen. Pie­nen­kin vau­ri­oa­lu­een kor­jaa­mi­nen ja maa­laa­mi­nen pe­rin­tei­sin me­ne­tel­min voi tar­koit­taa sitä, et­tä au­to viet­tää use­am­man päi­vän kor­jaa­mol­la.

Gonc­ha­ren­ko oi­kai­see lom­mon useim­mi­ten muu­ta­mis­sa tun­neis­sa. Asi­a­kas voi odo­tel­la työn val­mis­tu­mis­ta Sa­ta­Lom­mon toi­mi­ti­lois­sa. Gonc­ha­ren­kon kä­sit­te­lys­sä pel­ti suo­ris­tuu en­ti­sek­seen.

Gonc­ha­ren­kon yri­tyk­sen Sa­ta­Lom­mon uu­det toi­mi­ti­lat si­jait­se­vat au­to­lii­ke­kes­kit­ty­mäs­sä Puin­nin­tiel­lä Po­ris­sa. Ti­la­vaan hal­liin mah­tuu ker­ral­laan kak­si au­toa. Omis­sa ti­lois­sa ja omil­la työ­ka­luil­la työs­ken­te­ly su­juu par­hai­ten. Park­ki­paik­ka­kol­hu­jen li­säk­si Gonc­ha­ren­ko kor­jaa pal­jon muun mu­as­sa vaih­to­au­to­ja.

Goncharenko on Porin ainoa PDR-oikaisutekniikkaan keskittynyt lommon korjaaja. Työ vaatii pitkää kokemusta ja kädentaitoja.

Goncharenko on Porin ainoa PDR-oikaisutekniikkaan keskittynyt lommon korjaaja. Työ vaatii pitkää kokemusta ja kädentaitoja.

Spesialistilla on oikeat työkalut. Koukkuja löytyy hyllystä noin 150 erilaista.

Spesialistilla on oikeat työkalut. Koukkuja löytyy hyllystä noin 150 erilaista.

Lä­hi­Ta­pi­o­la Län­si-Suo­men laa­ja- ja lois­to­kas­ko­a­si­ak­kail­le lom­mo­noi­kai­su il­man oma­vas­tuu­o­suut­ta

Va­li­tet­ta­van usein park­ki­paik­ka­kol­hai­suis­sa käy niin, et­tä kol­hun ai­heut­ta­ja ot­taa hat­kat. Sil­loin kor­jaus­kus­tan­nuk­set me­ne­vät kol­hi­tun au­ton omis­ta­jan va­kuu­tuk­ses­ta.

Lä­hi­Ta­pi­o­la Län­si-Suo­mi ai­no­a­na yh­ti­ö­nä tar­jo­aa laa­ja- ja lois­to­kas­ko­a­si­ak­kail­leen PDR-tek­nii­kal­la to­teu­te­tun lom­mo­noi­kai­sun täy­sin il­man oma­vas­tuu­o­suut­ta. Täys­kas­ko­a­si­ak­kaat saa­vat yh­den lom­mon oi­kai­sun per vuo­si.

Lä­hi­Ta­pi­o­la Län­si-Suo­men va­hin­ko­tar­kas­ta­ja Jus­si Wes­ter­gård ker­too, et­tä toi­mi­a­lu­een merk­ki­kor­jaa­mot, In­Car, Awux ja Au­tok­li­nik­ka ovat ot­ta­neet pal­ve­lun omak­seen. Asi­ak­kaat voi­vat siis ha­lu­tes­saan saa­da pal­ve­lun myös tu­tun merk­ki­liik­keen kaut­ta.

– Lä­hi­Ta­pi­o­las­sa tar­jo­am­me merk­ki­liik­keil­le nyt yh­te­nä vaih­to­eh­to­na mah­dol­li­suu­den käyt­tää Sa­ta­Lom­mon pal­ve­lua ali­han­kin­ta­na, Wes­ter­gård sa­noo.

PDR me­ne­tel­mä on myös ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­nen ver­rat­tu­na esi­mer­kik­si ko­ko­nai­sen oven vaih­ta­mi­seen ja maa­laa­mi­seen. Kun käy­te­tään ny­ky­ai­kais­ta, vas­tuul­lis­ta kor­jaus­ta­paa, luon­to kiit­tää ja asi­a­kas hyö­tyy.

Lommot saadaan oikaistua PDR-tekniikalla niin, että pinta on käsittelyn jälkeen kuin uusi. Kuvassa Satalommon työnjälkeä.

Lommot saadaan oikaistua PDR-tekniikalla niin, että pinta on käsittelyn jälkeen kuin uusi. Kuvassa Satalommon työnjälkeä.