Kul­je­tus Trans­po­ri Oy sai al­kun­sa, kun Ju­ha­ni Aal­to läh­ti yh­des­sä toi­sen pe­rus­ta­ja­jä­se­nen kans­sa pa­ket­ti­au­tol­la ha­ke­maan va­ra­o­sia Hel­sin­gis­tä. Sil­loin en­sim­mäi­seen kyy­tiin las­tat­tiin 13 laa­tik­koa. Sii­tä yri­tys on kas­va­nut vä­hi­tel­len ta­sai­ses­ti Ju­ha­nin per­heen voi­min. Ny­kyi­sin te­ol­li­suu­den kap­pa­le­toi­mi­tuk­sia sekä pai­kal­li­sia kul­je­tuk­sia aje­taan kym­me­nel­lä kuor­ma-au­tol­la ja kah­del­la pa­ket­ti­au­tol­la.

– Mei­dän ei ole kos­kaan ol­lut tar­koi­tus ol­la suu­rin lo­gis­tiik­ka-alan yri­tys, mut­ta kyl­lä­kin pa­ras. Sik­si kas­vu on ta­pah­tu­nut ta­sai­ses­ti vuo­sien ai­ka­na. Tänä päi­vä­nä au­to­jen kyy­dis­sä kul­kee noin tu­hat pa­ket­tia vuo­ro­kau­des­sa, hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja­na toi­mi­va ja myyn­nis­tä vas­taa­va Ju­ha­ni Aal­to ker­too.

Yri­tyk­sen hal­lin­nos­ta ovat vas­tuus­sa Aal­lon si­sa­ruk­set. Nina Aal­to on Kul­je­tus Trans­po­ri Oy:n toi­mi­tus­joh­ta­ja ja Jen­ni Koo­ta toi­mii toi­mis­to­pääl­lik­kö­nä. Si­sa­ruk­set ovat kas­va­neet yri­tyk­sen mu­ka­na. En­sim­mäis­ten vuo­sien ai­ka­na yri­tyk­sen kont­to­ri­na toi­mi Aal­lon ko­din vaa­te­huo­ne.

– Mei­dän tyt­tö­jen työ­teh­tä­vät oli­vat fak­sien vas­taa­not­ta­mi­nen ja rah­ti­kir­jo­jen erot­te­lu. Näil­lä pa­pe­ri­töil­lä olem­me tie­nan­neet en­sim­mäi­set jää­te­lö­ra­hat, Jen­ni Koo­ta muis­te­lee.

Kun ajo­kor­tin han­kin­ta tuli ajan­koh­tai­sek­si, tyt­tö­jen mu­kaan isä sa­noi, et­tä on ajet­ta­va kuor­ma-au­to­kort­ti tai ei kort­tia ol­len­kaan.

– Heti ajo­kor­tin saa­tu­am­me aloim­me ajaa lei­pä­a­joa aa­mui­sin. Se oli haus­kaa, Nina Aal­to li­sää.

Vuon­na 1995 yri­tys muut­ti uu­siin toi­mi­ti­loi­hin Ul­vi­lan Sam­mon­tiel­le.

– Ta­va­raa al­koi ol­la sen ver­ran, et­tä vaa­te­huo­ne kävi ah­taak­si, Ju­ha­ni Aal­to nau­rah­taa.

Lo­gis­tiik­ka-ala on sel­lai­nen, jos­sa muu­tok­sia ta­pah­tuu joka päi­vä. Jos ha­lu­aa me­nes­tyä alal­la, muu­tok­siin on so­peu­dut­ta­va ja ke­hi­tyt­tä­vä mu­ka­na. Vaik­ka puit­teet, tek­niik­ka ja alan lain­sää­dän­tö ovat ke­hit­ty­neet, yk­si asia on säi­ly­nyt. Yhä edel­leen ih­mi­set vas­taa­vat kul­je­tuk­sis­ta.

– Olem­me saa­neet toi­mia 30 vuot­ta sik­si, et­tä laa­tu ja pal­ve­lu ovat lois­ta­val­la ta­sol­la. Mei­dät saa ai­na tar­vit­ta­es­sa kiin­ni. Niin kau­an, kun ih­mi­set vas­taa­vat kul­je­tuk­sis­ta, vir­hei­tä sat­tuu kai­kil­le. Sil­loin tär­kein­tä on tie­tää, mi­ten vir­heen saa kor­jat­tua ja mis­sä ajas­sa, Ju­ha­ni Aal­to jut­te­lee.

Hän ei kui­ten­kaan us­ko, et­tä ko­vin mon­taa vuo­si­kym­men­tä tar­vit­see ku­lua, kun­nes kul­jet­ta­jaa ei enää tar­vi­ta.

– Jo nyt au­tois­sa on to­del­la pal­jon au­to­ma­tiik­kaa. Jon­kin ajan ku­lut­tua saat­ta­vat yleis­tyä esi­mer­kik­si kol­men au­ton kul­je­tuk­set, jois­sa vain en­sim­mäi­ses­sä on kul­jet­ta­ja. Suo­mi vain on sii­tä han­ka­la maa, et­tä tal­vi­o­lo­suh­teet luo­vat lii­ken­tee­seen omat haas­teen­sa.

Toi­nen muu­tos ka­lus­tos­sa tu­lee kos­ke­maan au­to­jen käyt­tö­voi­maa.

– Säh­kö ei vie­lä tule ky­see­seen alal­la, kos­ka pit­kän mat­kan kul­je­tuk­sis­sa säh­kö­au­ton toi­min­ta­sä­de ei ole riit­tä­vä. Täs­tä syys­tä se ei myös­kään ole kus­tan­nus­te­ho­kas­ta. Us­kon, et­tä kaa­su on seu­raa­va mah­dol­li­nen käyt­tö­voi­ma, kun­nes ak­ku­tek­niik­ka ke­hit­tyy, hän poh­tii.

Pai­kal­li­ses­ti ul­vi­la­lai­sil­le ja muil­le lä­hi­kun­tien asuk­kail­le Kul­je­tus Trans­po­ri Oy nä­kyy lä­het­ti- ja ku­rii­ri­pal­ve­lu­na sekä esi­mer­kik­si ruo­ka­kul­je­tuk­sis­sa.

– Var­sin­kin lap­set kut­su­vat au­to­am­me ruo­ka-au­tok­si, kos­ka kul­je­tam­me sekä päi­vä­ko­tien, et­tä kou­lu­jen ruu­at, Nina Aal­to sa­noo.

Ko­ro­nan ai­ka­na myös kaup­pa­kas­sien ja lääk­kei­den ko­tiin­kul­je­tuk­set ovat li­sään­ty­neet huo­mat­ta­vas­ti.

– Näi­den mää­rä tu­lee luul­ta­vas­ti kas­va­maan myös jat­kos­sa.