Säh­kö- ja au­to­maa­ti­oa­lal­la toi­mi­vas­sa Sat­ma­ti­cis­sa ar­ki on py­sy­nyt kii­rei­se­nä. Eri­tyi­ses­ti ky­syn­tä on kas­va­nut säh­kö­au­to­jen la­taus­jär­jes­tel­mis­sä ja au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­mis­sä.

– Vas­tuul­li­suus on nyt kaik­kien huu­lil­la. Työn­te­ki­jöi­den ja asuk­kai­den hy­vin­voin­nin li­säk­si yri­tyk­sis­sä ja ta­lo­yh­ti­öis­sä ha­lu­taan pa­nos­taa eko­lo­gi­suu­teen. Kai­ken li­säk­si esi­mer­kik­si säh­kö­au­to­jen la­taus­mah­dol­li­suus li­sää työ­pai­kan tai ta­lo­yh­ti­ön hou­kut­te­le­vuut­ta, toi­mi­tus­joh­ta­ja Jan Osa sa­noo.

Säh­kö­au­to­jen mää­rä kas­vaa Suo­mes­sa koko ajan. La­taus­mah­dol­li­suus töis­sä ja ko­to­na on säh­kö­au­tol­la kul­ke­val­le kaik­kein tär­kein­tä. Säh­kö­au­to­jen la­taus­tolp­pien ke­hi­tys on toi­mi­nut jo vuo­sia Ul­vi­las­sa.

– Meil­tä on vä­lil­lä ky­syt­ty, ei­kö läm­mi­tys­tol­pas­ta voi ot­taa säh­köä au­ton la­tauk­seen, mut­ta se ei ole suo­si­tel­ta­vaa. Läm­mi­tys­tolp­paa ei ole suun­ni­tel­tu niin suu­reen ja pit­kä­ai­kai­seen kuor­mi­tuk­seen, Jan Osa opas­taa.

Myös vih­reä ener­gia kiin­nos­taa täl­lä het­kel­lä suo­ma­lai­sia. Au­rin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­mät so­vel­tu­vat poh­jois­mai­hin hy­vin, kos­ka valo hei­jas­tuu myös pil­ven ta­kaa ja lu­mes­ta.

– Au­rin­ko­säh­kö ei eh­kä ole ihan niin edul­lis­ta kuin tuu­li­voi­ma. On kui­ten­kin eri asia, on­ko ta­ka­pi­hal­la kol­me tuu­li­myl­lyä vai au­rin­ko­pa­nee­lit ta­lon ka­tol­la ja sei­näs­sä, Jan Osa nau­rah­taa.

Vas­tuul­li­suus ja vih­rei­siin ar­voi­hin pa­nos­ta­mi­nen on aut­ta­nut myös Sat­ma­ti­cia on­nis­tu­maan rek­ry­toin­nis­sa. Vaik­ka Sa­ta­kun­nas­sa pu­hu­taan työ­voi­ma­pu­las­ta eri­tyi­ses­ti säh­kö- ja au­to­maa­ti­oa­lal­la, on yri­tyk­ses­sä on­nis­tut­tu hy­vien työn­te­ki­jöi­den palk­kaa­mi­ses­sa.

– In­si­nöö­reis­tä on ai­na vä­lil­lä pu­laa, kos­ka hy­vät suun­nit­te­li­jat ovat et­sit­ty­jä. Olem­me kui­ten­kin on­nis­tu­neet saa­maan vä­keä töi­hin, vaik­ka Sa­ta­kun­nas­sa työt­tö­myy­sas­te on to­del­la pie­ni, Jan Osa ker­too.

Sat­ma­ti­cis­sa myös kas­va­te­taan uut­ta nuor­ta su­ku­pol­vea.

– Nuo­ret tu­le­vat suo­raan am­mat­ti­kou­lus­ta meil­le töi­hin ja pys­ty­vät ta­lon si­säl­lä ke­hit­ty­mään. Sa­ta­kun­nas­sa on hy­viä kou­lu­ja. Kun osaa­jien pe­rus­poh­ja on kun­nos­sa, pys­tym­me pai­kan pääl­lä opet­ta­maan työs­sä tar­vit­ta­via asi­oi­ta.

Kos­ka Sat­ma­tic on työ­nan­ta­ja­na hou­kut­te­le­va, lä­hes kaik­ki ke­sä­työ­pai­kat on jo täy­tet­ty. Muu­ta­mia on kui­ten­kin vie­lä va­paa­na, jo­ten yh­teyt­tä kan­nat­taa ot­taa pi­kai­ses­ti, jos tu­le­va­na ke­sä­nä toi­voo pää­se­vän­sä töi­hin.

– Ke­sä­työ on hyvä väy­lä pääs­tä ta­loon si­säl­le. Sil­loin mo­lem­mat osa­puo­let op­pi­vat tun­te­maan toi­sen­sa hy­vin. Työn­te­ki­jä pää­see tu­tus­tu­maan yri­tyk­seen ja sen kult­tuu­riin, ei­kä työ­nan­ta­jal­le tule yl­lä­tyk­siä.

Sat­ma­tic on ol­lut osa vi­ro­lais­ta pörs­siyh­tiö AS Har­ju Elek­te­riä vuo­des­ta 2002 saak­ka. Emo­yh­tiö on jo nyt nä­ky­nyt muun mu­as­sa Sat­ma­ti­cin il­mees­sä ja säh­kö­pos­ti­o­soit­teis­sa.

– Vii­me vuon­na to­teu­tim­me koko grou­pis­sa brän­diu­u­dis­tuk­sen, joka nä­kyy muun mu­as­sa lo­gon il­mees­sä. En­si vuo­den alus­sa myös yri­tyk­sen nimi ka­tol­la muut­tuu, kun fuu­sio saa­daan pää­tök­seen, toi­mi­tus­joh­ta­ja Jan Osa ker­too.

Vaik­ka Sat­ma­ti­cin nimi jää his­to­ri­aan, mi­kään muu ei muu­tu.

– Työt Ul­vi­las­sa jat­ku­vat en­ti­sel­lään, sil­lä Suo­mi on yk­si par­hais­ta kon­ser­nin toi­mi­pis­teis­tä. Noin puo­let Har­ju Elek­te­rin koko lii­ke­vaih­dos­ta tu­lee Suo­mes­ta. Olem­me kas­va­neet ta­sai­ses­ti ja pal­kan­neet li­sää ih­mi­siä töi­hin. Ta­sai­nen lii­ke­vaih­don ja työn­te­ki­jöi­den kas­vu on ta­voit­tee­na myös tu­le­vai­suu­des­sa.