Satakunnan Yrittäjien hankintaneuvoja: Eipäs unohdeta kuntien ja kaupunkien sidosyksiköitä julkisena hankkijana
Julkisuudessa – ja myös Suomen Yrittäjien edunvalvontavaikuttamisen kohteena – on ollut vahva pyrkimys vaikuttaa ja saada muutosta laajasti käytössä olevaan malliin kuntien, kaupunkien ja ikävä kyllä myös uusien hyvinvointialueiden tapaan hankkia palveluita jo valmiiksi kilpailluilta markkinoilta. Tapa, jolla se toteutetaan, on perustamalla erillinen In-House -yhtiö tai sidosyksikkö tuottamaan palvelua kyseisen hankintayksikön tarpeisiin.
Kyseinen hankintamalli on erittäin ristiriitainen vapaan kilpailun ja kaupallisin periaattein toimivan palvelutuotannon toimimista ajatellen. Ohjataanhan siinä kaikkien meidän verovarojamme sellaiseen liiketoimintaan, jota tuottamaan markkinoilta löytyisi jo vapaan markkinatalouden sääntöjä noudattavia palveluntuottajia.
Onneksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto on lähtenyt selvittämään kyseisen toiminnan oikeellisuutta ja kilpailullista neutraliteettia. KKV onkin alkanut tehdä hallituskirjausten mukaisten tavoitteiden toteuttamisselvitystä muun muassa velvoitteesta tosiasiallisen määräysvallan mahdollistavan 10% omistusosuuden ”pakottamisen” kautta.
Yleensähän tämä sidosyksikkökeskustelu rajoittuu siihen, että kunnat ja kaupungit hankkivat kyseisiltä toimijoilta palveluja kilpailuttamatta niitä hankintalain mukaisesti avoimilta markkinoilta. Asiassa on kuitenkin myös toinen puoli. Kyseiset sidosyksiköt, eli siis ne kaikki Oy-muotoiset toimijat, joiden omistuksesta yli 50% on julkishallinnollisen toimijan (kunta, kaupunki, hyvinvointialue, oppilaitos jne.) hallussa, ovat myös itsessään hankintayksiköitä. Näiden hankintayksiköiden PITÄÄ tehdä myös omat hankintansa hankintalain ja, jollei ko. yksiköllä ole omaa hankintaohjeistusta, omistajansa hankintaohjeistuksen mukaisesti.
Kun mietitään, että kuinka paljon esimerkiksi satakuntalaisilla kunnilla ja kaupungeilla on omistuksessaan vaikkapa vuokrataloyhtiöitä, isännöintiyhtiöitä ja muita teknisen alan palvelun tuottajia, niin ihmettelen, että kyseisten toimijoiden kilpailutusilmoituksia ei – hankintalain edellytysten mukaisesti – näy useammin kynnysarvon ylittävien hankintailmoitusten julkaisupaikassa: www.hankintailmoitukset.fi
Toivottavasti nämä sidosyksikkötoimijat, ja niiden hallinnosta vastaavat tahot ymmärtävät, että kynnysarvon ylittävien hankintojen julkisesti kilpailuttamatta jättäminen johtaa KKV:n toimenpiteisiin, kuten mm. Salon Vuokratalot Oy:n tapauksessa tammikuussa/2024 on käynyt. Jos sidosyksiköllänne on haasteita selvitä näistä lain mukaisista kilpailutushaasteista, ottakaa yhteyttä Satakunnan Yrittäjien hankintaneuvontaan ja katsotaan yhdessä tilannetta oikeille raiteille ja lain edellyttämään suuntaan.
Jarkko Koskinen
Hankintaneuvoja, Satakunnan Yrittäjät