Mer­ja Kal­li­ka­ri / STT

Ter­vey­den ja hy­vin­voin­nin lai­tok­sen (THL) kou­lu­ter­veys­ky­se­ly ker­too huo­les­tut­ta­via tie­to­ja las­ten ja nuor­ten ruo­kai­lu­tot­tu­muk­sis­ta: on yhä ylei­sem­pää jät­tää ar­ke­na aa­mu­pa­lo­ja ja kou­lu­lou­nai­ta vä­liin.

– Ter­veel­li­nen ra­vin­to ja sään­nöl­li­nen ruo­ka­ryt­mi edis­tä­vät kou­lus­sa jak­sa­mis­ta ja hy­vin­voin­tia, muis­tut­taa THL:n kou­lu­ter­veys­ky­se­lyn ke­hit­tä­mis­pääl­lik­kö Jen­ni He­le­nius STT:n haas­tat­te­lus­sa.

THL:n ti­las­to­ra­por­tin mu­kaan ke­vään 2023 kou­lu­ter­veys­ky­se­lys­sä esi­mer­kik­si yli kol­ma­so­sa nuo­ris­ta ker­toi, et­tei syö kou­lu­lou­nas­ta päi­vit­täin. Suu­ri osa nuo­ris­ta söi kou­lu­vii­kon ai­ka­na aa­mu­pa­lan har­vem­min kuin vii­te­nä päi­vä­nä.

Ra­por­tin mu­kaan lap­sis­ta puo­les­taan 68–70 pro­sent­tia il­moit­ti syö­vän­sä pää­ruo­kaa kou­lu­ruo­al­la kaik­ki­na kou­lu­päi­vi­nä. Vuon­na 2017 vas­taa­va osuus oli 76–80 pro­sent­tia. Va­jaa kol­man­nes lap­sis­ta vas­ta­si ke­vääl­lä, et­tei syö aa­mu­pa­laa joka ar­ki­aa­mu.

Kou­lu­ter­veys­ky­se­lys­sä lap­sia ovat pe­ru­so­pe­tuk­sen 4. ja 5. luo­kan op­pi­laat ja nuo­ria 8. ja 9. luo­kan op­pi­laat, lu­ki­on 1. ja 2. vuo­den opis­ke­li­jat sekä am­ma­til­li­sen op­pi­lai­tok­sen 1. ja 2. vuo­den al­le 21-vuo­ti­aat opis­ke­li­jat.

Ku­lu­van vuo­den tu­lok­set pe­rus­tu­vat yh­teen­sä yli 260 000 lap­sen ja nuo­ren vas­tauk­siin. Kun STT ky­syi Ope­tus­hal­li­tuk­sen ope­tus­neu­vok­sel­ta Mar­jaa­na Man­ni­sel­ta nä­ke­myk­siä kou­lu­ruo­kai­lun ky­se­ly­tu­lok­sis­ta, hän sa­noi ole­van­sa ke­hi­tyk­ses­tä su­rul­li­nen.

– Olen huo­lis­sa­ni sii­tä, et­tei hy­vää pal­ve­lua käy­te­tä ja eten­kin sii­tä, et­tä il­miö siir­tyy yhä nuo­rem­mil­le ikä­luo­kil­le. On syy­tä läh­teä seu­raa­maan, mik­si näin ta­pah­tuu ja mitä se tar­koit­taa jak­sa­mi­sel­le, Man­ni­nen to­te­aa.

Kou­lu­ruo­kai­lu on vuo­si­kym­me­nien ai­ka­na va­kiin­tu­nut tär­ke­äk­si osak­si suo­ma­lais­ta ruo­ka­kult­tuu­ria, ja lä­hes jo­kai­sel­la suo­ma­lai­sel­la on mie­li­pi­de kou­lu­ruo­kai­lus­ta. Näin to­de­taan Ope­tus­hal­li­tuk­sen kou­lu­ruo­kai­lus­ta ker­to­vil­la verk­ko­si­vuil­la, joi­den si­säl­lös­tä Man­ni­nen ker­too vas­taa­van­sa.

Hän tie­tää, et­tä kes­kus­te­lu kou­lu­ruo­kai­lus­ta ty­pis­tyy usein ma­ku­a­si­oi­hin.

– Ruo­an laa­tuun ja ma­kuun on kiin­ni­tet­ty ke­hi­tys­työs­sä pal­jon huo­mi­o­ta. On pe­rus­tet­tu ma­ku­raa­te­ja, li­sät­ty maus­te­pöy­tiä ja ke­hi­tet­ty ruo­ka­la­je­ja, jot­ta ruo­ka mais­tui­si, Man­ni­nen lu­et­te­lee.

– Ny­ky­a­jan lap­set ovat ai­ka tie­toi­sia ku­lut­ta­jia, kos­ka he mat­kus­ta­vat ja ruo­kai­le­van pal­jon ko­din ul­ko­puo­lel­la. Her­käl­lä kor­val­la hei­tä kuun­nel­laan. Ikään kuin asi­ak­kai­na.

Man­ni­nen pyy­tää mais­te­le­maan sa­no­jen "kou­lu­ruo­ka" ja "kou­lu­ruo­kai­lu" eroa. Hän kan­nus­taa tar­kas­te­le­maan kou­lu­ruo­kai­lun hou­kut­te­le­vuut­ta laa­jem­min.

– Kou­lu­ruo­kai­lu on ko­ko­nai­suus. Saa­pu­mi­seen ei vai­ku­ta vain se, mitä ruo­kaa on tar­jol­la vaan koko ti­lan­ne – on­ko jo­not­ta­mis­ta, on­ko kii­reen tun­tua, on­ko ah­taut­ta, mikä ruo­kai­lun ajoi­tus on.

Man­ni­sen mu­kaan op­pi­laat saat­ta­vat jät­tää aa­mi­ai­sen vä­liin sik­si, et­tä kou­lun lou­nas­tar­joi­lu on lii­an ai­kai­sin.

– Hy­pä­tään mie­lek­kään aa­mi­ai­sen yli, jot­ta lou­naal­la oli­si näl­kä.

THL:n kou­lu­ter­veys­ky­se­lys­sä 4. ja 5. luo­kan op­pi­lail­ta ky­syt­tiin en­sim­mäis­tä ker­taa mie­li­pi­tei­tä kou­lu­lou­naas­ta. Op­pi­lail­ta ky­syt­tiin pait­si laa­dus­ta ja maus­ta myös tar­joi­lu­a­jas­ta ja ruo­an riit­tä­vyy­des­tä.

Kol­me nel­jäs­tä lap­ses­ta oli sitä miel­tä, et­tä kou­lu­lou­naan syö­mi­seen on va­rat­tu tar­peek­si ai­kaa, ja tar­joi­lu­a­jan koki so­pi­vak­si 83 pro­sent­tia. Vas­taa­jis­ta 85 pro­sent­tia koki, et­tä kou­lu­lou­nas­ta on tar­jol­la riit­tä­väs­ti. Laa­tua ja ma­kua pi­ti­vät hy­vä­nä hie­man yli puo­let vas­taa­jis­ta.

– Kou­luis­sa kan­nat­taa tu­tus­tua op­pi­lai­tos­koh­tai­siin tu­lok­siin, sil­lä ky­se­ly tar­jo­aa vä­li­neen tar­kas­tel­la op­pi­lai­den an­ta­maa pa­lau­tet­ta, ke­hit­tä­mis­pääl­lik­kö He­le­nius to­te­aa.

Hä­nen mie­les­tään ai­kuis­ten on tär­keä ot­taa huo­mi­oon myös yk­si­löl­li­set taus­tat ja syyt, mik­si esi­mer­kik­si nuo­ri vält­te­lee kou­lu­ruo­ka­laa.

– Nuo­ri saat­taa jän­nit­tää ruo­kai­lua pal­jon, jos hä­nel­lä ei ole ka­ve­rei­ta, joi­den vie­reen men­nä is­tu­maan. Voi ol­la ah­dis­ta­vaa tul­la näh­dyk­si yk­sin.

Ruo­ka­la voi ol­la lii­kaa me­lus­ta kär­si­väl­le ais­tiy­li­her­käl­le, kou­lu­kiu­sa­tul­le tai pu­hu­mat­ta­kaan syö­mis­häi­ri­ön pii­naa­mal­le.

Kou­lu­lou­naan päi­vit­täin syö­mät­tä jät­tä­nei­den tyt­tö­jen osuus on kas­va­nut vii­me vuo­si­na eri­tyi­ses­ti pe­ru­so­pe­tuk­sen 8. ja 9. luo­kil­la.

– Kou­lu­ter­veys­ky­se­lyn mu­kaan 8. ja 9. luo­kan ty­töis­tä jopa 36,6 pro­sen­til­la on ris­ki syö­mis­häi­ri­öl­le. Vuon­na 2021 vas­taa­va luku oli 32,4 pro­sent­tia, He­le­nius ker­too.

Kou­lu­ruo­kai­lu on osa kou­luis­sa teh­tä­vää ruo­ka­kas­va­tus­ta. Sen avul­la voi saa­da op­pi­laat poh­ti­maan esi­mer­kik­si ruo­an ter­veel­li­syyt­tä, laa­tua, hin­taa ja ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­sia tai hy­viä ta­po­ja. Ope­tus­neu­vos Man­ni­nen pai­not­taa, et­tä kos­ka on kyse kas­va­tuk­ses­ta, ta­voit­teet ovat ai­na ko­din ja kou­lun yh­tei­nen asia.

– Meil­lä on ole­tus sii­tä, et­tä van­hem­mat tie­tä­vät, mikä kuu­luu ko­din teh­tä­viin, mut­ta ko­dit ovat niin eri­lai­sia ja myös mo­ni­kult­tuu­ri­sia tänä päi­vä­nä, et­tä pe­rin­teet voi­vat ol­la hy­vin­kin kir­ja­via.

Man­ni­sen mie­les­tä pe­rin­tei­set ole­tuk­set ja niin sa­no­tut it­ses­tään­sel­vyy­det on otet­ta­va nyt ylei­seen kes­kus­te­luun.

– Min­kä­lai­nen on tä­män päi­vän ko­ti­kult­tuu­ri, min­kä­lai­sia ko­te­ja meil­lä on, mi­ten kaik­ki yh­teis­kun­nal­li­set muu­tok­set vai­kut­ta­vat per­hei­den elä­mään, hän lis­taa avain­ky­sy­myk­siä.

THL:n kou­lu­ter­veys­ky­se­lyn ti­las­to­ra­por­tin joh­to­pää­tök­sis­sä to­de­taan, et­tä tu­los­ten pe­rus­teel­la elin­ta­poi­hin liit­ty­vää oh­jaus­ta ja tu­kea tu­lee vah­vis­taa las­ten ja per­hei­den pal­ve­luis­sa.

– Ala­kou­lui­käi­set lap­set op­pi­vat elin­ta­po­ja oman per­heen­sä ar­jes­sa. Van­hem­mat voi­vat pie­nil­lä ar­jen toi­mil­la vai­kut­taa las­ten hy­vin­voin­tiin, esi­me­rik­si huo­leh­ti­mal­la, et­tä tar­jol­la on aa­mu­pa­laa ja roh­kai­se­mal­la käy­mään kou­lu­lou­naal­la, ke­hit­tä­mis­pääl­lik­kö He­le­nius sa­noo.

Hän muis­tut­taa, et­tä ra­vin­non li­säk­si kou­lus­sa jak­sa­mis­ta tu­ke­vat muut ar­ki­ru­tii­nit, ku­ten lii­kun­ta ja uni sekä ko­ke­mus sii­tä, et­tä kou­lus­sa ei kiu­sa­ta ja on muu­ten­kin tur­val­li­nen olo.

Kou­lu­ter­veys­ky­se­lyn tuo­rei­den tu­los­ten mu­kaan suu­ri osa lap­sis­ta ja nuo­ris­ta voi hy­vin, on tyy­ty­väi­nen elä­mään­sä ja ar­ki­ryt­mi on kun­nos­sa.