Kun valinta epäonnistuu: Satakunnan kokemukset ja Kelan tapaus
Kelan pääjohtaja Lasse Lehtosen ensimmäiset viikot virassa ovat olleet poikkeuksellisen myrskyisiä. Kauden alkuun on mahtunut henkilöstöä loukanneita lausuntoja, kiistelyä johtamistavasta ja lopulta Brysselin matkan välikohtaus. Se johti sairauslomaan ja Kelan hallituksen ylimääräiseen kokoukseen. Lehtosen tavasta toimia on keskusteltu vähintäänkin riittävästi. Sen sijaan valitsijoiden vastuusta ei ole montaa sanaa lausuttu, vaikka Kelan pääjohtajan valinta oli poikkeuksellisen poliittinen. Kysymys siitä, arvioitiinko Lehtosen valmiuksia riittävästi johtaa suurta julkista organisaatiota vai korostuiko poliittinen sopivuus, on edelleen auki. Mutta aivan yhtä tärkeä on toinen kysymys. Mitä jos valinta olisi tehty täysin ilman poliittisia motiiveja ja silti väärin? Missä silloin kulkee valitsijoiden vastuu?
Pieleen menneet johtajavalinnat eivät ole Satakunnassakaan täysin tuntemattomia. Kunnissa ja kuntayhtymissä on vuosikymmenten aikana nähty nimityksiä, joissa pätevyyden arviointi on jäänyt sivuun, eikä virkaan valittu henkilö ole osoittautunut tehtäväänsä soveltuvaksi. Joskus valintaan on vaikuttanut politiikka, joskus taas ei. Kun johtaja epäonnistuu, ongelmat kasaantuvat, työyhteisö väsyy, organisaatio joutuu kalliisiin prosesseihin ja maine kärsii. Kun kyseessä on julkinen sektori, pieleen menneen valinnan maksaa viime kädessä veronmaksaja. Epäonnistuneet valinnat päätetään usein rahalliseen sopimukseen. Vastuu ei tällaisissa tilanteissa saisi kuitenkaan jäädä pelkästään lähtevän johtajan harteille. Myös valitsijoilla on vastuu siitä arviointityöstä, jonka he jättivät tekemättä tai tekivät puutteellisesti.
Valinnoissa on aina riskinsä. Valitsijoilla on kuitenkin aina velvollisuus varmistaa, että ehdokkaan osaaminen, johtamistapa ja paineensietokyky vastaavat tehtävän vaatimuksia. Kelan tapaus on tärkeä muistutus myös Satakuntaan. Julkisen vallan käyttäminen ei ole muodollista äänestämistä, vaan vastuullista harkintaa. Kun valinta osuu harhaan, on helppo todeta, että viranhaltija epäonnistui. Mutta julkisen vallan näkökulmasta tämä ei riitä. Vastuu ei voi jäädä yksin johtajalle, joka astuu tehtävään niillä valmiuksilla, joita hänellä on. Vastuu kuuluu myös valitsijoille, joiden tehtävä on arvioida pätevyys, johtajuuskyky ja paineensieto huolellisesti. Jos tämä arviointi jää pinnalliseksi, virhe ei ole kohtalon oikku, vaan huono päätöksentekoprosessi.
Kim Huovinlahti
Päätoimittaja

