Teks­ti ja kuva: Pau­lii­na Vil­pak­ka

Rei­lut kak­si­kym­men­tä vuot­ta ta­ka­pe­rin Jä­mi­jär­vel­lä syn­ty­nyt Juu­so Kemi opis­ke­li tie­to­jen­kä­sit­te­lyä Sa­ta­kun­nan Am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lus­sa. Isä eh­dot­ti, et­tä kun poi­ka ker­ran opis­ke­li tie­to­tek­niik­kaa, hän te­ki­si isän­sä lis­ta­teh­taal­le verk­ko­si­vut. Niin­pä Kemi ja luok­ka­ka­ve­rin­sa Jus­si Poh­jo­la sekä vie­lä kol­mas kou­lu­ka­ve­ri tart­tui­vat toi­meen. Lis­ta­teh­taan verk­ko­si­vuis­ta tuli tu­le­vien Staart-yrit­tä­jien en­sim­mäi­nen las­ku­tet­ta­va työ.

Tuo­hon ai­kaan verk­ko­si­vu­jen te­ke­mi­nen oli huo­mat­ta­vas­ti mo­ni­mut­kai­sem­pi urak­ka kuin ny­ky­ään. Pal­jon teh­tiin kä­sin koo­daa­mal­la. Mut­ta sai­ko Ke­min isän fir­ma hie­not verk­ko­si­vut?

– Ei nyt oi­ke­as­taan, mut­ta ne oli­vat sii­hen ai­kaan var­maan ihan riit­tä­vät, Kemi hy­mäh­tää muis­toil­le.

Työ poi­ki kui­ten­kin toi­sen ja kol­man­nen­kin ko­ti­si­vup­ro­jek­tin. Kun ai­ka oli oi­kea, Kemi ja Poh­jo­la pe­rus­ti­vat yh­tei­sen yri­tyk­sen. Vuo­sien vie­ries­sä brän­däys ja mai­non­ta al­koi­vat kiin­nos­taa, ja lii­ke­toi­min­ta ja­lois­tui verk­ko­si­vup­ro­jek­teis­ta eteen­päin.

Vuon­na 2007 vauh­tia ha­et­tiin en­ti­sen opi­nah­jon isän­nöi­mäs­tä Yri­tys­kiih­dyt­tä­mös­tä, jos­sa men­to­roi­tiin nuo­ria yrit­tä­jiä. Staart va­lit­tiin Yri­tys­kiih­dyt­tä­mös­sä Vuo­den Yri­tyk­sek­si. Ko­ke­mus toi jäl­leen li­sää asi­ak­kai­ta.

– Sil­loin oli sel­ke­ät mark­ki­nat ole­mas­sa, Kemi huo­maut­taa.

Sit­tem­min Ko­ke­mä­en­jo­es­sa on vir­ran­nut pal­jon vet­tä. Ny­ky­ään Staart Oy työl­lis­tää 10 va­ki­tuis­ta työn­te­ki­jää ja 10 free­lan­ce­ria. Toi­mis­tot löy­ty­vät Po­ris­ta ja Hel­sin­gis­tä. Yri­tys on kun­nos­tau­tu­nut mo­nien toi­mi­joi­den brän­di­työs­sä, mark­ki­noin­ti­vies­tin­näs­sä ja verk­ko­pal­ve­lui­den ra­ken­ta­mi­ses­sa. Re­fe­rens­si­lis­tal­ta löy­ty­vät muun mu­as­sa Yle, Hel­sin­gin Sa­no­mat ja Piz­za Hut sekä kun­ta­puo­lel­ta Tuu­su­la, Ul­vi­la ja Pori.

Mis­tä pääs­tään­kin po­ri­suh­de­neu­vo­ja Luuk­ko­seen, jol­le sa­ta­kun­ta­lai­set ovat saa­neet he­ko­tel­la tänä ke­vää­nä. Se­kin ta­kaa löy­tyy luo­va toi­mis­to Staart.

– Saim­me Po­rin kau­pun­gil­ta toi­mek­si­an­non suun­ni­tel­la Po­ril­le asu­kas­mark­ki­noin­ti­kam­pan­ja. Kek­sim­me en­sin sa­nan po­ri­suh­de, jota vies­ti­mään luo­tiin aja­tus po­ri­suh­de­neu­vo­ja-hah­mos­ta, Kemi ker­too.

Joo­nas Nord­ma­nin tie­det­tiin ole­van pait­si tai­ta­va näyt­te­li­jä, myös hyvä sket­si­hah­mo­jen ra­ken­ta­ja. Po­ris­ta ko­toi­sin ole­va Nord­man in­nos­tui heti ide­as­ta. Hän kek­si, et­tä jos po­ri­suh­de­neu­vo­ja on kau­pun­gin vir­ka­mies, hän saat­tai­si ko­vas­ti­kin muis­tut­taa Po­rin kor­kein­ta sel­lais­ta.

Po­ri­suh­de­neu­vo­ja ei ole syyt­tä suot­ta huu­mo­rip­lä­jäys, joka saa pal­jon ja­ko­ja so­mes­sa. Veto oli lin­jas­sa Po­rin mark­ki­noin­tist­ra­te­gi­an kans­sa, jo­hon kuu­luu ol­la uniik­ki ja ou­to. Kemi ker­too, et­tä kos­ka kau­pun­gin mark­ki­noin­ti­bud­jet­ti on ra­jal­li­nen, on hyö­dyl­lis­tä kek­siä jo­tain sel­lais­ta, jota ih­mi­set oma-aloit­tei­ses­ti ja­ka­vat toi­nen toi­sil­leen. Täl­lai­sia ovat ol­leet myös esi­mer­kik­si Eau de Pori ha­ju­ve­si ja Po­rin rak­kaus­kir­je. Luuk­ko­sen po­ri­suh­de­neu­von­taa on ne­tis­sä kat­sot­tu jo 2,6 mil­joo­naa ker­taa.

Jo pa­ri­kym­men­tä vuot­ta brän­dien kans­sa työs­ken­nel­lyt Kemi ku­vai­lee brän­din ole­van ”tie­don, mie­li­ku­van ja ko­ke­muk­sen sum­ma”.

– Brän­di ei ole vain vi­su­aa­li­nen il­me, vaan se on ihan kaik­ki mitä yri­tys te­kee. Se läh­tee tuo­te­va­li­koi­mas­ta ja hin­nas­ta, ja jat­kuu sii­hen, mil­lai­nen yri­tys on työ­nan­ta­ja­na ja mitä se te­kee yh­teis­kun­nal­li­ses­ti.

Kemi se­lit­tää, et­tä jo­kai­sel­la yri­tyk­sel­lä on brän­di. Ky­sy­mys on sii­tä, ha­lu­taan­ko brän­diin vai­kut­taa ja vie­dä sitä it­sel­le suo­tui­saan suun­taan. Se vaa­tii stra­te­gi­sia va­lin­to­ja ja joh­don­mu­kais­ta työ­tä. Brän­din ra­ken­ta­mi­nen läh­tee liik­keel­le ai­dois­ta, jo ole­mas­sa ole­vis­ta asi­ois­ta.

– Brän­diä ei voi pääl­le lii­ma­ta. Se syn­tyy yri­tyk­sen si­sim­mäs­tä, sen ar­vois­ta ja lii­ke­toi­min­tast­ra­te­gi­as­ta. Pos­sua ei voi mei­ka­ta, Kemi muis­tut­taa.

Brän­di on Ke­min mu­kaan ny­ky­maa­il­mas­sa ai­noa oi­kea kil­pai­lu­e­tu. Sik­si brän­dää­mi­nen on yli­voi­mai­ses­ti tär­kein­tä, mitä yri­tys voi me­nes­tyk­sen­sä eteen teh­dä.

– Ny­ky­ään kai­kil­la on pää­sy sa­maan tie­toon ja sa­moi­hin raa­ka-ai­nei­siin. Pe­ri­aat­tees­sa kaik­ki muu on jon­kun toi­sen ko­pi­oi­ta­vis­sa, pait­si brän­di. Jos yri­tys mie­li­ku­vis­sa miel­le­tään pa­rem­mak­si kuin muut, sil­loin sil­lä on kil­pai­lu­e­tu, jota ku­kaan muu ei pys­ty tuot­ta­maan, Kemi sa­noo.

Kemi an­taa esi­mer­kik­si Ap­p­len. Sen lait­teet on ra­ken­net­tu ai­van sa­mois­ta raa­ka-ai­neis­ta kuin muut­kin tie­to­ko­neet. Mut­ta Ap­p­le on ra­ken­ta­nut brän­di­ään mää­rä­tie­toi­ses­ti 80-lu­vul­ta as­ti. Kun brän­di on kun­nos­sa, Ap­p­le pys­tyy pyy­tä­mään tuot­teis­taan mu­ka­vaa ka­tet­ta.