Linja-autoihin hurahtaneille on Satakunnassa tarjolla aktiivinen yhdistys
Vanhat ja uudet bussit kiinnostavat harrastajia. Asian tiimoilta toimii myös aktiivinen yhdistys.
Sanna Jääskeläinen
Linja-autot kiehtovat monia. Niiden pariin pääsee esimerkiksi vuonna 1978 perustetun Suomen linja-autohistoriallisen seuran kautta. Aktiivisella yhdistyksellä on Satakunnassa oma osasto, jossa on lähes sata jäsentä – mukana on myös naisia. Aluepäällikkönä on vuoden alusta toiminut porilainen Juhani Annala.
Seuran toiminnan kolme päälinjaa ovat tutkimus- ja julkaisutoiminta, museoautojen säilytystoiminta ja seuratoiminta. Annala kertoo, että mukaan voivat tulla kaikki asiasta kiinnostuneet. Kokoontumisia on 4–5 kertaa vuodessa ja niiden lisäksi tehdään kesäretkiä, joille lähdetään vanhoilla kulkupeleillä. Seuran seuraava kokoontuminen on 18.3. kello 18 Porin nuorisotalolla.
– Sinne voi tulla tutustumaan, ei tarvitse olla jäsen. Olisi mukavaa saada joukkoomme uusia jäseniä, Annala sanoo.
Lauttakylän auton Volvo vuosimallia 1968 on seuran lippulaiva, joka näkyy usein tapahtumissa. Kuva: Petteri Hurskainen
Suomen linja-autohistoriallisella seuralla on yli 40 museolinja-autoa. Osa niistä on saatu lahjoituksina, osa on itse hankittu. Museoautojen säilytys toimintakuntoisina onkin seuran toiminnan ydintä. Seuralla on myös oma jäsenlehti Hetku, joka tarjoilee paljon tietoa ja kuvia linja-autoista.
Juhani Annala seurasi aluepäällikkönä pitkään toiminutta Antti Koivistoa. Miehet ovat hyvä esimerkki siitä, miten linja-autot voivat kiinnostaa erilaisista taustoista tulevia. Annala on pitkän linjan kuljettaja: hän ajoi aikoinaan pitkään Satakunnan Liikenteen Turku–Vaasa-pikavuoroa. Nykyäänkin mies lähtee kuskiksi, kun liikennöitsijät pyytävät. Kuljettajista on tänä päivänä pulaa, joten paikkaajia tarvitaan.
Vanhojen linja-autojen korit saatettiin rakentaa puusta. Monilla liikennöitsijöillä oli koripaja. Kuva: Petteri Hurskainen
Antti Koivisto teki työuransa Länsi-Porin kirkkoherrana. Linja-autot ovat kiehtoneet häntä lasesta asti. Suomen linja-autohistorialliseen seuraan hän liittyi vuonna 2006 ja toimi Satakunnan aluepäällikkönä vuodesta 2010.
– Tunneside linja-autoihin syntyi lapsena, kun matkustimme mummolaan Kokemäelle. Seuran toiminta on antanut mukavaa sisältöä ja sosiaalista ilmapiiriä, kun saman kiinnostuksen omaava joukko kokoontuu. Koko ajan olen oppinut lisää, hän sanoo.
– Ja onhan hyvä, että kun osaston väki on liikenteessä, heillä on pappi ulottuvilla, hän hymyilee.
Sihteeri Petteri Hurskainen tekee päivätöitä Satakunnan Liikenteen liikennepäällikkönä, mutta bussit ja muutkin vanhat autot kiehtovat vapaa-aikanakin.
– Bussien kanssa on mielenkiintoista ajella ja touhuta. Tämä on hyvää vastapainoa toimistotyölle, hän sanoo.
Seuran retkillä Hurskainen onkin usein kuljettajana.
Linja-autossa on edelleen tunnelmaa. Liikennöinti on toki muuttunut paljon, enää ei esimerkiksi ole rahastajia tai autoemäntiä. Kuva: Petteri Hurskainen
Laviassa sijaitsee Linja-automuseo entisessä Keto-Seppälän koritehtaassa. Se on Satakunnan osastolle tärkeä paikka, jossa myös säilytetään useita seuran linja-autoista.