”Rik­ki­näis­ten ik­ku­noi­den” te­o­ri­an mu­kaan kau­pun­geis­sa il­me­ne­vät häi­ri­öt, ku­ten ros­kaa­mi­nen ja töh­rin­tä li­sää­vät ri­kol­li­suut­ta ja epä­so­si­aa­lis­ta käyt­täy­ty­mis­tä. Te­o­ri­an mu­kaan no­pea puut­tu­mi­nen ja kau­pun­gin siis­ti­nä pi­tä­mi­nen eh­käi­se­vät te­hok­kaas­ti van­da­lis­mia.

Hel­sin­gin kau­pun­gin 1990-lu­vun kam­pan­ja ”Stop töh­ryil­le” pyr­ki pois­ta­maan ka­tu­ku­vas­ta graf­fi­tit ja ju­lis­teet. Sii­nä on­nis­tut­tiin­kin koh­tuul­li­ses­ti, mut­ta hank­keen ar­vos­te­li­jat kiin­nit­ti­vät huo­mi­on­sa pe­ru­son­gel­maan. Graf­fi­tin te­ki­jöil­le ei osoi­tet­tu lail­lis­ta paik­kaa it­sen­sä il­mai­suun.

Graf­fi­ti­tai­de syn­tyi 1960-lu­vun Yh­dys­val­lois­sa, Suo­mes­sa en­sim­mäi­siä graf­fi­te­ja teh­tiin 1980-lu­vul­la. Ih­mi­nen on kui­ten­kin tot­tu­nut ko­ris­te­le­maan har­mai­ta ki­viä jo tu­han­sien vuo­sien ajan. Ih­mi­set ovat kir­joit­ta­neet ja maa­lan­neet kal­li­oi­hin ja sei­niin koko ih­mis­kun­nan his­to­ri­an ajan.

Graf­fi­tien maa­laa­mi­nen il­man lu­paa on ran­gais­ta­va teko. Sii­tä huo­li­mat­ta nii­den syn­ty­mis­tä ei voi­da es­tää. Yh­te­nä kei­no­na on poh­dit­tu spra­y­maa­lien myyn­nin ikä­ra­jo­ja. Val­von­nan tiu­ken­tu­mi­ses­ta huo­li­mat­ta graf­fi­ti-ide­o­lo­gia on laa­jen­tu­nut ja ke­hit­ty­nyt vuo­si­kym­men­ten ai­ka­na. Oman ni­mi­mer­kin maa­laa­mi­nen on saa­nut rin­nal­leen eri­lai­sia kau­pun­ki­maa­lauk­sia ja tai­dok­kaas­ti to­teu­tet­tua ka­tu­tai­det­ta.

Jul­ki­ses­sa ti­las­sa nä­kee mo­nen­lai­sia graf­fi­te­ja, sel­lai­si­a­kin joi­ta mie­luum­min ni­mit­täi­si töh­ryik­si. No­pe­as­ti, kiin­ni­jää­mi­sen pe­los­sa sprei­ja­tut pul­le­at kir­jai­met, throw-upit ja ra­sis­ti­set tai toi­sia ih­mi­siä ni­mel­lä pilk­kaa­vat teks­tit ovat näis­tä tyy­pil­li­siä esi­merk­ke­jä.

Graf­fi­tien lu­val­li­sen maa­laa­mi­sen ovat mah­dol­lis­ta­neet jo use­at kau­pun­git. Nii­den maa­laa­mi­sen sal­li­mis­ta pai­koil­le, jos­sa se ei hei­ken­nä mai­se­maa tai louk­kaa kiin­teis­tön omis­ta­juut­ta, tu­li­si har­ki­ta. Ali­kul­ku­tun­ne­lei­den an­ke­an har­mais­sa be­to­ni­sei­nis­sä graf­fi­tien maa­laa­mi­nen lu­van kans­sa, kai­kes­sa rau­has­sa ja il­man kiin­ni jää­mi­sen pel­koa, voi­si tuo­da hy­viä tu­lok­sia te­os­ten laa­tuun ja eh­käis­tä lu­vat­to­miin paik­ko­jen töh­ri­mis­tä.

Ris­to Ku­pa­ri

Rau­man mu­seo- ja kult­tuu­ri­joh­ta­ja