Wallin: Satakunnan matkailusta
MARA-ala on viime vuosina ollut suurten myllerrysten kohteena. Jatkuvasti muuttuva sääntely, korona, rahoitusvaikeudet, työvoimapula ja hintojen nousu ovat kohdelleet kaltoin monia matkailu- ja ravintola-alan yrityksiä, niin suuria kuin pieniäkin.
Matkailun kehittäminen vaatiikin varsin pitkäjänteistä kehitystyötä. Liian usein alamme kärsii poukkoilevasta kehittämisestä, jossa välillä innostutaan kovasti ja hetken päästä lyödään hanskat tiskiin. Matkailualalla on iso merkitys alueiden palvelutasoon, imagoon ja brändiin, sekä ihmisten asettautumiseen ja viihtymiseen alueella.
Alueelliset erot ovat maassamme suuria. Lappi on suuri menestyjä ja Itä-Suomi menettäjä Venäjän tilanteen takia. Matkailualan eurot leviävät hyvin laajalle. Keskimäärin yksi matkailualan euro tuottaa noin 56 senttiä myös muille aloille, kuten esimerkiksi kuljetus- ja kaupan aloille.
Lapin alueen matkailutulot vuonna 2023 olivat noin 1,5 miljardia euroa, josta arvioitu verotulojen määrä Lappiin oli noin 300 miljoonaa euroa. Kysymys ei siis ole mistään nappikaupasta. Satakuntakin on mennyt hieman eteenpäin. Satakunnan välitön matkailutulo lähestyy 400 miljoonaa euroa vuodessa ja suora työllistävä vaikutus on noin 1 300 henkilötyövuotta.
Vuonna 2025 perustettiin Suomen Yrittäjiin oma valiokunta matkailualalle Satakunnan Yrittäjien ehdotuksesta. Matkailu-, ravintola- ja tapahtumapalveluiden valiokunta käsittelee alamme ongelmia ja tekee ehdotuksia niiden korjaamiseksi.
Tänä vuonna onkin ollut näkyvästi esillä yksi matkailualan ikuisuustoiveista eli koulujen kesälomien siirto parilla viikolla syyskuun alkuun. MARA-ala on tätä asiaa ajanut jo vuosikymmenien ajan. Syitä siihen on monia. Nyt koulujen alku katkaisee monien suomalaistenkin lomanvieton jo elokuun alkupäivinä, vaikka elokuu yleisesti on vielä täysin kesäkuukausi. Keski- ja Etelä-Euroopassa elo- ja syyskuu taasen ovat yleisimmät kesälomakuukaudet.
Tämä asia heijastuu negatiivisesti myös ulkomaankauppaa tekeviin yrityksiin. Euroopan suuret matkayhtiöt eivät panosta Suomen matkailuun elo- ja syyskuussa, koska heidän mukaansa Suomen matkakohteet ovat silloin liiaksi suljettuina.
Ja valitettavasti tämä on totta. Vuonna 2024 ulkomaiset matkailijat tekivät noin 4,9 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät rahaa noin 3,7 miljardia eli keskimäärin 310 miljoonaa kuukaudessa. Vapaa-ajan matkailijoiden osuus oli 74 prosenttia ja työmatkailijoiden 26 prosenttia. Matkailijoiden määrä olisi suhteellisen helposti tuplattavissa, mikäli koulujen kesälomien siirto toteutuisi.
Koulujen kesälomien siirtämisellä olisi suuri vaikutus moneen asiaan. Matkailualalla työskentelee paljon nuoria ja opiskelijoita, joille kuukauden lisäansio ja työkokemus olisi tervetullut lisä. Monilla alueilla palvelutason ja työllisyyden nousu olisi merkittävä.
Koulujen kesälomien siirto on juuri nyt opetus- ja kulttuuriministeriössä harkittavana. Positiivista on se, että tällä kertaa opetusministeri Anders Adlercreutz on ottanut puoltavan kannan asiaamme. Koko MARA-ala on tällä hetkellä odottavalla kannalla. Josko nyt lopultakin joululahjaksi toteutuisi asia, jota alamme on odottanut ja ajanut jo pitkään?
Jatkuvasti muuttuvassa maailmassa Suomenkin olisi rohkeasti uudistettava vuosikymmeniä vanhoja luutuneita rakenteitaan. Koulujen kesälomien siirto olisi yksi sellainen.
Joulurauhaa toivottaen,
Timo Wallin
Satakunnan Yrittäjien varapuheenjohtaja

